• flamsan

"falsk krupp"

Hej på er!!
    Som frågan lyder e det någon som har erfarenhet av "falsk krupp".
    jag har en son på snart 6 mån...han har hög feber och en skällande hosta, han häser även när han andas.

tacksam för tips
    från en orolig mamma

• Svar på tråden "falsk krupp"
  • Muminmamman

Just ljudet på hostan vid falsk krupp är ju väldigt karaktäristiskt och svårt att beskriva i ord, men skällande är väl så nära man kommer...
    falsk krupp blir ju också lindrad av fuktig luft. Om attackerna går över när man går utomhus eller går in i badrummet och vrider på duschens varama vatten på fullt så att ångan sprids så kan det vara falsk krupp din son har.
    Men väsande andning kan också tyda på förkylningsastma. Vid andningsproblem hos så små barn tycker jag absolut att man ska kontakta sjukvården för en bedömning av läkare.

Kram

• anna68

Låt han halvsitta eller sitta upp, då andas han lättare. Öppna fönstret så att ni får in kall luft, eller ta ut honom i vagn. Blir det inte bättre, ring barnakuten.

• Braxton

Jag tycker defintivt att du bör ringa sjukvården.. han är så liten än, och om andningen låter annorlunda då skulle då jag ringa.

Kram och lycka till!

• Braxton

Plus att du kan hålla honom sittandes och öppna fönstret, det hjälper vid faslk krupp.

• Vilddjuren

Om du misstänker falsk krupp så ska du gärna sitta med sonen vid sval luft bra både för febern och hostan ge hoststillande (fast det har du säkert redan gjort) Ger det inte med sig och han verkar få väldigt svårt med få åt sig luften så söker du hjälp så han får hjälp med att andas in lufrörsvidgande läkemedel. Båda mina söner har haft svåra problem med falsk krupp för vissa går det bra och lätt att behandla själv hemma men för oss var det inte så vi fick fara in nästa varje gång.

• J son

Min äldste pojk fick sin första när han var omkring ett år och haft det flera gånger efter, dom på kss sa att han nog är en krupp barn så vi har fått med oss medicin hem i fall han skulle få det igen. Man ska höja på huvudändan när barnet är förkyld, öppna fönstret, opch prata lugnande. Låter det väldigt hemskt o jobbigt så åk in.

Det är bra att ha medicin hemma som är luftrörs utvigdande o ev slem lösande.
    En del barn får det en gång, andra får det oftare.

• mellebus

Hej!
    Jag har 2 killar varav den ena fick "falsk krupp" när han var 6 mån. Vi åkte då till akuten och fick vara kvar över natten. Han fick inhalera ( kommer ej ihåg vad) men efter en natt med många inandningar fick vi åka hem. Efter det har han alltid fått Ventolin när han börjat låta så där i halsen igen. HAn s"krupp" kommer nästan alltid tillbaka när han blir förkyld, men det underlättar då han får andas frisk luft.
    Hoppas din son snart är frisk, för det är hemskt när de har svårt att andas och väser tungt. Hälsn. Malin

• Teskedsmamman

Sonen fick krupp när han var ca 1 år, första gången de har krupp skall man åka in så man får diagnos och ev medicin så man har hemma.

Ring sjukvårdsupplysningen och fråga.

• flamsan

tack alla...
    vi åker in nu...har pratat med en läkare som bara sa...kom in

• flamsan

hej alla...
    nu e vi tillbaka...Jonatan fick cortison när vi kom in, sen skulle vi se om det gjorde någon verkan
    vi fick vänta i drygt två timmar...innan läkaren kunde säga till oss att Nu får ni åka hem, nu e andningen lugnare.
    sagt och gjort ....nu e vi hemma igen.

• Vilddjuren

Så skönt att det är bättre nu då! Aldrig roligt när det blir så där.

• SVejsan

Generellt är rådet att alltid åka in första gången när det är andningsbesvär även om man tror att det är falskt krupp, eftersom det finns ett antal åkommor med luftrören som liknar det , bla förkylningsastma. Och alltså skall behandlas på olika sätt.

Våran yngsta kan både få falsk krupp och Förkylningsastma och det hade vi nog inte klurat ut själva då symtomen var skrämmande lika... Och då tvekade vi vid det första tillfället (och sa det är nog falsk krupp då äldre syskonet har haft det ett antal gånger- så lika var det!)

Svar på tråden "falsk krupp"