• Anonym1212

Jag är redo men inte min kille

Hej FL!

Jag behöver hjälp och råd från er! Jag är 23 år idag och har en kille som är 28 år. Vi älskar varandra väldigt mycket och har varit tillsammans i 3år. Jag är klar med studierna och söker nytt jobb nu medan min kille ska börja studera nu till hösten. Hans utbildning kommer att vara på 5 år och 1 år praktik (=6 år egentligen) Mitt problem är att jag vill bli gravid inom ungefär 2-3 år då jag vill vara en "ung mamma" samt för att jag är redo redan idag men vill vänta en stund så jag fått ett bra jobb. Jag har verkligen en längtan till att börja skapa min egna familj! Men när jag sa detta till min kille sa han : vi får se, vi kanske inre är redo då, jag kan inte tänka på barn just nu... Det är alltid det han säger så fort vi pratar om barn. Är man någonsin redo? Vill han inte ha barn?? Jag vill ha barn nu men vet att jag måste vänta så vi fått stabil ekonomi. Jag vill verkligen inte pressa honom men detta stör mig extremt mycket. Det känns som han inte vill ha familj någonsin. Jag vill inte bli lurad om några år när det kanske kommer fram att han inte vill alls. Vad ska jag göra? Kan jag ställa ett ultimatum?

Orolig själ

• Svar på tråden Jag är redo men inte min kille
  • Anonym (M)

Att ställa ett ultimatum vore enligt min mening helt vansinnigt. Det handlar om 2-3 år, man har ingen aning om hur livet ser ut då. Du kanske ändrat sig och plötsligt är det han som vill?

Det enda som räknas här är om du älskar din sambo och vill leva med honom, barnfrågan löser ni tillsammans längre fram.

• Anonym1212

Tack för svar! Jag vill verkligen inte det heller men det känns nästan som om han kommer säga att han aldrig är redo. Sen kommer väl också att han inte vill ha barn alls.. När jag har väntat flera år på honom. Det känns som jag kommer förlora i slutet. Jag vet att det är han jag vill ha barn med men han verkar inte bry sig om att skaffa familj alls och det känns inte bra då. Ska jag ta det som det är?

• Anonym (M)

Det är nog rätt vanligt att killar är såna där.

Min mina var likadan. Jag hade bara is i magen och tänkte att det ger sig.

Han gick från att "vi tar det om fem-sex år", till att han ett år senare själv insåg att han ALDRIG kommer känna sig redo, och då insåg han att det nog faktiskt bara är en känsla för familj ville han ju faktiskt ha i framtiden... Det var bara svårt för honom att göra det till verklighet och ta ett aktivt beslut att börja försöka. Så han sa till mig att han vill ha familj och när jag tycker det är dags så skulle jag sluta använda skydd.

Bra lösning för oss båda!

Gör inte problemet större än vad det är. Om han om två-tre år säger samma sak så kan du ta det då, och skulle du välja att lämna honom då så har du ändå god tid på dig att hitta en ny partner...

• fannybk

När jag pratade om barn med min sambo första gången var vi 20 år. Jag tänkte som du, jag är redo och vill ha barn nu men vill samtidigt vänta några år och plugga klart. Min sambos svar då var att han inte ville ha barn alls. Ett par år senare pratade vi om barn igen och då hade han ändrat sig och ville ha ett barn men först runt 30. Jag hade ju känt mig redo i flera år då och var nära på att ställa ett ultimatum men ångrade mig. Det är jag glad över idag! När vi var 25 år åkte vi på långresa i 6 månader och vi började prata om barn igen. Då ville sambon börja försöka innan året var slut och vi bestämde tillsammans att det inte fick komma någon bebis innan vi båda pluggat klart (jag var klar men han hade ett år kvar). En månad efter hans examen föddes vår son! Han fyllde 1 år i år och nu pratar min sambo om att han vill ha 4-6 barn!!! Så nu är det snarare jag som säger stopp! Din kille kommer antagligen ändra sig/komma på andra tankar om ett par år så försök tänka på annat under tiden.

Svar på tråden Jag är redo men inte min kille