• KarroK

Förskola

Hej!

Finns det någon med erfarenhet av STIMS (Stockholm International Montessori School) eller Hagen på Kungsholmen. Vi har en 2-åring som ska skolas in i höst och behöver råd i vårt val.

Vårt bryderi består i att det är långt till förskolan med liten barngrupp och lugnare miljö samt nära till förskolan med 70 barn, 4 avdelningar och 15 barn/grupp... Frågan vi ställer oss är om det är så pass jobbigt för en liten 2-åring att vistas med så mycket barn att det är värt att ta en längre omväg för en lugnare miljös skull.

Tacksam för input!

Karro

• Svar på tråden Förskola
  • Malima

Hur ser det ut när barnen blir äldre?
    Det är jättemkt diskussioner om att barngrupperna ska vara små( och det tycker jag i viss mån också), men jag har arbetat i en barngrupp med äldre barn(4-5) med 14 barn och det var inte optimalt. Det upplevde vi var för få barn. Det var alltid någon/några borta. Många barn upplevde att de inte hade någon att leka med när bästisen var borta och hade barnen bråkat med varandra var fe ändå tvungna att leka med varandra för att det inte fanns någon annan.

Sen tycker jag att det är viktigare med god personaltäthet, stabilitet i personalgruppen och såna saker än att barngrupperna är (jätte)små. 15 barn är normalt på en småbarnsavdelning.

Svar på tråden Förskola