• Kryztina

Skolskjuts?

Hej!
    Tänkte höra om nån här vet något om regler vid behov av skolskjuts?
    Vi bor i Halmstad. Jag och min sambo kommer att börja ha hans två barn varannan vecka (tidigare varannan helg) fr o m juni i år, efter skolavslutningen. Men i höst ska de ju gå i skolan som ligger där de bor med deras mamma. Skolan ligger ca 7 km hemifrån oss. Vet nån vad som gäller, hur många km måste det vara för att man ska få skolskjuts? Är kommunen "skyldiga" att ordna skolskjuts? Det blir svårt för oss att åka med dem då vi inte har någon bil. Jag har hört att i vissa kommuner där det inte finns skolbuss får barnen åka med de vanliga linjebussarna men får då busskort. Det känns inte som att de är mogna för det då de bara är 7 resp. 9 år gamla. Sen har jag hört att i vissa kommuner är det taxi som gäller. Låter dyrt tycker jag .
    Någon som vet?

• Svar på tråden Skolskjuts?
  • cma

Min bonusson (10 år) kommer få skolskjuts. Han bor hos oss varannan vecka och har ca 1 mil till skolan. Jag tror de sa att gränsen går vid 6 eller 7 km (i alla fall här). Inget underhållsbidrag får betalas heller och det ska alltså vara växelvis boende. Det var rektorn på skolan som beslutade om skolskjuts.

• cma

Och ja kommunen är skyldiga att stå för skolskjuts men det är inget man informeras om (kostar ju pengar ) så man får som vanligt ta reda på allt själv och fixa papper och så....

• Vixen

Hos oss är det 5km om man är mellan 7-9år, och om barnet står skriven i den kommunen skolan ligger i och den andra föräldern bor i en annan gränsande kommun så får man ingen iallafall, även om det är växelvist boende varannan vecka. Helknäppt!

• nattinattio

finns det vanliga bussar som går så skall barnen åka det ( gäller tex 6 åring som började 6 års gruppen när hon var 5 ½) vi tycker hon är för liten för de å därmed får vi köra henne själv de 1,5 mil enkelväg.
    Vid dagens slut finns ingen buss som passar å då har hon taxi hem

• kjejsarinna

Min son åker skol buss varje dag till förskole klassen.
    Vi har 6 km till skolan.Han får buss kort från skolan.

• cma

Nattinattio: Va! Kräver dom att en 6-åring ska åka vanlig buss alldeles själv? Tycker ni gör helt rätt som kör själva i så fall , men förstår om det kan bli krångligt ibland. Konstigt att det är sådana skillnader beroende vart man bor..

• nattinattio

cma, de värsta tycker jag är att det inte är någon som ens tar emot barnen utan de måste själva gå in i skolan..

funkar nog så på de allra flesta ställen faktiskt med buss om sådan går de tider...

• nattinattio

taxi får de om de börjar eller slutar en tid då inga bussar går, å vill man att barnet skall vara på fritids ett tag så får de inte taxi utan får alltingen passa nästa buss eller att föräldrarna hämtar..

• Titti1974

Kommunen skall betala för skolskjuts och bor man i angränsande kommun kan man få från kommungränsen i vissa kommuner.. Min dotter åker taxi till skolan och jag tycker det funkar jättebra! Ta kontakt med rektor eller kommunen direkt och prata med dem. Taxi rekommenderas för barn under 12 år tycker jag!

Svar på tråden Skolskjuts?