• LillGris

Vad kostar det att ta bort en visdomstand?

Jag har kollat på folktandvårdens hemsida men jag fattar inte riktigt vilken kostnad som gäller. Jag går hos en privattandläkare förvisso men han brukar ligga på typ samma priser som ftv. Tanden har inteväxt upp så de måste skära upö tandköttet för att frigöra tanden innan de tar bort den. Nån som gjort liknande och vet vad det kostar typ?

• Svar på tråden Vad kostar det att ta bort en visdomstand?
  • SecretMe

Jag har gjort det men fick göra det på sjukhus pga tandläkarskräck.
    Det gick på närmare 4000 kronor, minns inte exakt men kan kika efter senare.

• En glad tjej

Jag opererade ut min visdomstand som inte kommit upp utan satt fast nere. Med röntgen och själva operationen som utfördes på käkkirurgen sa de att det skulle kosta ca 5000 kr men tack vare att jag har tandvårdsförsäkring betalade jag inget.

• LillGris

Tack! Det var billigare än befarat :p jag ska göra det hos tandläkaren. Jag trodde typ dom skulle råna mig på 8-10 000 men 4000 känns ju mer ok :)

• LillGris

Men så kan jag räkna på typ.. Max 6000 då? Försöker budgetera så jag slipper råna sparkontot haha. Jag borde skaffa försäkring. Har inte gjort det pga har aldrig haft hål, så sjukt dumt egentligen..

• SecretMe

Nu så!
    Totalsumman låg på 4727 sedan drogs det av 1392 i statligt tandvårdsstöd, totalsumman jag betalade var 3334 kronor.

• LillGris
    SecretMe skrev 2014-08-09 09:55:07 följande:

Nu så!

Totalsumman låg på 4727 sedan drogs det av 1392 i statligt tandvårdsstöd, totalsumman jag betalade var 3334 kronor.

Vad snäll du är som kollade upp det! :)
  • SecretMe
    LillGris skrev 2014-08-09 10:28:23 följande:
    Vad snäll du är som kollade upp det! :)
    Så lite så!

Se till att få smärtlindrande utskrivet efteråt bara.
    Jag fick infektion i såret och det slutade med sjukskrivning en vecka och antibiotika. Då gjorde jag ändå ingreppet en fredag så jag skulle hinna krya på mig.
    Såg ut som jag hade en pingisboll innanför kinden.

Att skölja efteråt med Corsodyl eller Hexident kan motverka infektioner.
  • LillGris
    SecretMe skrev 2014-08-09 10:39:04 följande:

Så lite så!

Se till att få smärtlindrande utskrivet efteråt bara.

Jag fick infektion i såret och det slutade med sjukskrivning en vecka och antibiotika. Då gjorde jag ändå ingreppet en fredag så jag skulle hinna krya på mig.

Såg ut som jag hade en pingisboll innanför kinden.

Att skölja efteråt med Corsodyl eller Hexident kan motverka infektioner.

Jag har massa antibakteriellt munskölj från när jag hade infektion i andra visdomstanden (som "växer så fint och bra"..) och även kvar lite hardcoredroger sen dess så förhoppningsvis behöver jag inte mer. Min tandläkare är bra så om jag behöver smärtstillande behöver jag bara ringa efter uttagningen så skriver han ut. Men det lät ju skitjobbigt med infektion i såret :O min väninna fick åka in och sy om flera gånger.. Känns väldigt pepp det här haha!
  • En glad tjej

Jag kan trösta dig med att jag fick ingen infektion i mitt sår men fick dock väldigt ont en vecka efter operationen. Var inne och spolade rent ett par gånger, det hade fastnat mat i hålet. Det tog ca tre månader innan jag var helt smärtfri!

Svar på tråden Vad kostar det att ta bort en visdomstand?