• Hobbyarkitekt

Hur länge håller sig en VATTENMELON i rumstemperatur?

Hej!

Jag hade tänkt att köpa två vattenmeloner (extrapris). Den ena tänkte jag dela och således få in i kylskåpet. Den lär bli uppäten inom en vecka.
    Den andra vattenmelonen kommer inte att få plats i kylskåpet. Den kommer således att få ligga (hel) i en plastpåse i köket, tills dess att det finns plats för den i kylen (om ungefär en vecka).
    Frågan är nu; kommer den att klara sig en vecka i rumstemperatur? Den kommer alltså att vara hel och odelad, liggandes i en plastpåse.

• Svar på tråden Hur länge håller sig en VATTENMELON i rumstemperatur?
  • Malima

Den håller! Så brukar jag också göra och det har gått bra!

• Hobbyarkitekt
    Malima skrev 2014-08-09 08:59:01 följande:

Den håller! Så brukar jag också göra och det har gått bra!

Tack för svaret! :)
    Litenåfin skrev 2014-08-09 09:14:03 följande:

Den håller, men skippa påsen!

Tack även för ditt svar.

Varför ska jag skippa påsen?
  • annaba

Påsen håller kvar fukt/kondens och ökar risken att den börjar bli dålig. Lägg på ett fat, i en korg eller liknande istället.

• Hobbyarkitekt
    annaba skrev 2014-08-09 09:51:00 följande:

Påsen håller kvar fukt/kondens och ökar risken att den börjar bli dålig. Lägg på ett fat, i en korg eller liknande istället.

Ah, oki doki.

Annars såg jag plastpåsen som ett perfekt växthus. Haha!
  • Nyfiken gul

håller med här, aldrig plastpåsar kring frukt/grönsaker. 

Det blir bara mögel , förruttnelse , massa läskiga bacillusker och förkortar livslängden. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Hobbyarkitekt
    Nyfiken gul skrev 2014-08-09 10:46:52 följande:

håller med här, aldrig plastpåsar kring frukt/grönsaker. 

Det blir bara mögel , förruttnelse , massa läskiga bacillusker och förkortar livslängden. 

Fast är det inte skillnad på exotisk frukt? Typ melon och ananas? Pga det hårda tjocka skalet.
  • Nyfiken gul
    Hobbyarkitekt skrev 2014-08-09 11:48:55 följande:
    Fast är det inte skillnad på exotisk frukt? Typ melon och ananas? Pga det hårda tjocka skalet.
    ingen skillnad, alla frukter och grönsaker avger former av gaser, förpackar man in dom gaserna blir det förruttnelse. 

förvara alltid frukt o grönt på samma sätt som dom är förvarade i affären. 
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Hobbyarkitekt

Så, vattenmeloner inhandlade!

1 hel ligger på en bänk, tre fjärdedelar ligger i kylen (en fjärdedel i magen).

HUR länge håller sig nu den HELA och OÖPPNADE vattenmelonen som ligger UTANFÖR kylskåpet?

Svar på tråden Hur länge håller sig en VATTENMELON i rumstemperatur?