• Roggo

Så ensam det gör ont

Jag är en medelålders man. Det är så jobbigt att jag inte vet var jag ska börja.
    Men saknar nära vänner. Riktiga vänner.
    Varför är det så svårt att hitta vänner?
    Alla på jobbet har sina liv.
    Har haft kvinnor i mitt liv det har jag.
    Jag känner mig ganska säker i mig själv gällande utseende och så.
    Men just att hitta vänner, någon / några att göra roliga saker med.
    Det är det jag tycker är så j-a svårt.
    Är inte den som gillar vara full på krogen.
    Ibland bryter jag nästan ihop.
    Helger, semestertider kan vara otroligt jobbiga.
    Har läst ibland på familjeliv men aldrig reggat mig.
    Tänkte det kan aldrig skada. Kan ju inte bli sämre. Bor i Norrköping.
    Finns det någon som är i samma situation som jag?

• Svar på tråden Så ensam det gör ont
  • Anonym (vet)

Kan förstå känslan, även om det är en partner jag söker. Jag tror ju att det gäller att aktivera sig. Jag mår sämst när jag blir ensam. Kanske kan du gå med i någon förening eller dylikt, för att hitta likar:) 

• Anonym (iii)

Hur ser ditt liv ut annars och har gjort?
    Hobbys? Hur länge har du varit singel? Har du haft vänner tidigare?
    Har du familj och släkt?

• Roggo

Ja det gäller att aktivera sig. Har svårt att hitta något jag verkligen vill göra.

Förening tål att tänkas på. Tack för tipset.

Ibland är jag blyg och osäker. Det underlättar inte. Det sitter i sedan barndomen.

Inte haft så många hobbys. Varit singel i många år nu. Haft tillfälliga förbindelser.

Ja hade mer vänner när jag var i 20-30 års åldern. Flyttade sedan till Norrköping. Fick jobb. Det ör tur man har det i varje fall. Men vännerna blev det mindre och mindre kontakt med. Har så länge jag kan minnas alltid haft det svårt att knyta an.

Ja familj och släkt. Men man umgås bara vid födelsedagar och liknande.

• Anonym (iii)

Jag kan ge dig några råd om du vill, men var beredd på att det kräver en del arbete, tid och det kommer slita sönder din trygghetszon. Du kommer även att få offra dig några gånger. Och du måste acceptera att det kommer bli ganska kallt och kalkylerande. Är du en som som säger saker som "vänskap ska inte vara en plan, det ska komma naturligt" då är du inte rätt person för att ta mina råd. Men då bör du också veta att skaffa nya vänner när man är medelålders kan vara svårt att och man kan inte bara glida med som man gör när man är 20.

Börja med att göra en tydlig och långsiktig plan. Detta kommer ta några timmar, kanske en dag.
    Gör en lista över alla du känner i Norrköping, verkligen alla. Sen för varje person bedömer du om du vill komma personen närmare. Här ska du vara väldigt öppen, om du inte hatar personen så ska du bocka för den som någon du vill komma närmare. Nu kommer många säga att det inte finns någon anledning att umgås med folk man inte har roligt med. Men vi är inte där än, vi har inte riktigt råd att vara så kräsna nu. Man behöver inte heller bli vän med alla man närmar sig, även om personen är tråkig och man inte klickar så kan den vara bra att ha. Det är som med kapitalism, det är enklare att tjäna pengar om man har pengar. Det är enklare att få jobb om man har ett. Och nu i början har vi helt enkelt inte råd att vara kräsen.

Sen fortsätter du med att analysera alla på din lista. Vad gillar personen, vad har ni gemensamt var brukar ni träffas. Vilken historia har ni? Försök komma på sätt du skulle kunna närmare dig bäst på och vad ni skulle kunna göra.

Gå igenom alla möjliga intressen du har eller vill ha. Vilka går att kombinera med att leta nya vänner i Norrköping. Hugg på allt här så länge du inte blir ruinerad. Har du någon gång funderat på att testa att fiska, då kör du på det. Brädspel, musik ja allt.

Börja även med hobbys man kan göra ensam. Börja skriv en bok, måla tavlor osv. Eftersom då blir ditt liv mer innehållsrikt och du blir intressantare. Folk lär hellre känna en intressant person och ni kommer ha mer att prata om. Verkligen fyll ditt liv. Bli känd som han som alltid har så mycket på gång. Han som är spännande.

Var positiv! Detta är viktigt. Se positivt på allt.Och då menar jag allt. Le hela tiden, var öppen och glad. Är det svårt i början så tvinga dig. Är det väldigt svårt så försök att spela en roll, låtsas att du är en extremt glad person.

Dra ner på dejtandet, var sak har sin tid. Att hitta kärlek är svårt när man inte har något socialt nätverk så fokusera på vänner först. Det närmaste året ska du vara singel, glad, ha roligt och träffa nya människor. Det kan vara bra att ha dejta lite på låg nivå för att kunna ha något sådant att prata om men gör det inte till ett mål att träffa någon kärlek. Dejtandet ska endast vara för att bygga bilden av dig själv som utåtriktad och intressant.

Ta varje chans till att träffa och prata med folk. Gå med i föreningar och ta på dig så mycket du kan. När du är ute och handlar så se till att byt några ord med en människa, kan vara vad som helst. Viktigast är att du kommer ut och är social. Dels för att övertyga dig själv om att du är en social människa och dels för att övertyga andra.

Jag har själv genomfört det här ett par gånger med lyckat resultat.

Svar på tråden Så ensam det gör ont