• GroOlsson

Min mormor hälsar och säger förlåt

Har ni läst boken "Min mormor hälsar och säger förlåt" av Fredrik Backman?
    Jag har läst väldigt många skönlitterära böcker, men denna bok överträffar dem alla enligt min uppfattning. Priset för en pocket bok är endast 51kr på nätet.
    Boken vänder sig både till barn och vuxna. Boken är skriven på ett humoristiskt sätt och är därför både rolig och allvarlig. Orsaken att jag tycker att den är otroligt bra är att jag känner igen mig i huvudpersonen Elsa. Läs gärna boken och berätta vad du tycker om boken.

• Svar på tråden Min mormor hälsar och säger förlåt
  • SecretMe
    GroOlsson skrev 2014-08-09 16:47:41 följande:

Har ni läst boken "Min mormor hälsar och säger förlåt" av Fredrik Backman?
    Jag har läst väldigt många skönlitterära böcker, men denna bok överträffar dem alla enligt min uppfattning. Priset för en pocket bok är endast 51kr på nätet.
    Boken vänder sig både till barn och vuxna. Boken är skriven på ett humoristiskt sätt och är därför både rolig och allvarlig. Orsaken att jag tycker att den är otroligt bra är att jag känner igen mig i huvudpersonen Elsa. Läs gärna boken och berätta vad du tycker om boken.

Jag har läst den, och även "En man som heter Ove".

Håller med om det mesta du säger, jag har både gråtit och skrattat mig genom boken.
    Däremot håller jag inte med om att den vänder sig till barn, men det gör detsamma.
  • GroOlsson

Boken är skriven på ett sådant sätt så att de flesta barn kan hänga med och förstå hur lilla Elsa har det. Om barnen har svårt att förstå hela berättelsen så kan föräldrar eller lärare läsa valda delar för barnen för att öka förståelsen för hur det är att vara mobbad och man kan diskutera detta med barnen.

• SecretMe
    GroOlsson skrev 2014-08-09 17:03:26 följande:

Boken är skriven på ett sådant sätt så att de flesta barn kan hänga med och förstå hur lilla Elsa har det. Om barnen har svårt att förstå hela berättelsen så kan föräldrar eller lärare läsa valda delar för barnen för att öka förståelsen för hur det är att vara mobbad och man kan diskutera detta med barnen.

Det har du helt rätt i.
    Däremot finns andra delar i boken som nog inte ett barn (under tonåren) skulle hänga med i.

Jag, vuxna människan, grät när den svarta "hunden" dog... vad vr det de kallade den? Något på w?
  • IsDimma

Jag älskade den boken. Jag älskar Fredrik Backman och var hur besviken som helst när han slutade skriva krönikor i Metro. Men jag har förlåtit honom många gånger om efter att ha läst hans böcker *lycka*

Svar på tråden Min mormor hälsar och säger förlåt