• Äldre 9 Aug 22:31
    2390 visningar
    4 svar
    4
    2390

    Livrädd kanin

    Hej! Är jätte ledsen över det här, vår lilla kanin (haft den i 3 veckor) vill inte alls bli upplyft. Vi kunde göra det de första dagarna men sen har den blivit som galen när man försöker lyfta honom. Sprattlar som en tok om man försöker.
    Han kommer fram när det är matdags och låter oss klappa honom på huvudet.
    Tror att vi lät honom komma ur buren för tidigt (då vi fortf kunde lyfta honom). Skrämde vi honom då? Hur gör vi för att ändra det här?
    Som tur är biter eller klöser han inte oss.....än i alla fall. Han föddes 25/3 i år.

  • Svar på tråden Livrädd kanin
  • Buster­sTjej
    Äldre 10 Aug 16:04
    #1

    Min kanin hatar att bli upplyft och har alltid hatat det men hon är fruktansvärt social. Så släpper man ut henne på golvet och sätter sig ner så ska hon sitta bredvid och bli klappad och slutar man klappa henne så ställer hon sig på en och stirrar tills man börjar klappa igen.

    Jag har försökt vänja henne vid att bli upplyft men hon vägrar så jag vill inte försöka mer, känns som hon skulle vända sig emot mig och bara sitta i buren och tjura. Så låt honom hoppa runt dig på golvet lite, sitt på golvet och ge lite godis så han förstår att du är snäll och bara vill umgås.

  • Äldre 10 Aug 16:37
    #2

    Jag tror inte att ni skrämde kaninen genom att lyfta upp den tidigt (iallafall inte om ni gjorde det lugnt och försiktigt). Tror tvärt om att det är bra att träna dem på att bli burna tidigt så att de vänjer sig vid det. För mig och mina kaniner brukar det funka bäst att börja med att klappa dem på huvudet och prata lugnt med dem och sedan "klappa" händerna på plats för att sedan lugnt men stadigt lyfta upp kaninen (lite svårt att förklara men hoppas du förstår vad jag menar). Sedan är det ju tyvärr så att alla kaninen inte tycker om att bli burna och då tycker jag att BustersTjej hade bra tips :)


    Lycka till med kaninen! :)

  • Äldre 10 Aug 16:43
    #3

    Våran kanin har aldrig velat bli upplockad,förutom när han är i sin bur.

    11 år är han :3

  • Äldre 10 Aug 16:53
    #4

    Jag har haft måna kaniner även om det var länge sedan nu och ingen verkar tycka om att "bli upplyft" och dom som motvilligt går med på det har alltid förefallit skakat som av rädsla.

Svar på tråden Livrädd kanin