• Anonym (Sneda tänder)

Kan man ha tandställning som vuxen?

Min ena framtand står ut väldigt mycket, och i nederkäken är tänderna väldigt sneda, de står åt alla håll typ, jag tycker det ser förjävligt ut

Går det att fixa till sneda tänder som vuxen? Kan man ha tandställning för att fixa det eller måste dom dra ut tänder och sätta in nåt i plast istället? Nån som vet?

Jag är 30+ om det har någon betydelse?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Kan man ha tandställning som vuxen?
  • Kerubmamman

Ja, man kan ha tandställning som vuxen. Prata med din tandläkare.  

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Mrs D

Klart de kan fixa dina tänder, min erfarenhet är att de helst prövar att korrigera med tandställning först.

Vuxen tandställningar är rättså diskreta, makens faster har en sådan just nu och hon är 35 och tycker det funkar jättebra.

• Vickan I

Står tänderna "åt alla håll" för att det är trångt i tandraden? Mina framtänder nere ligger lite över varann och vinklar utåt. Jag tycker det blir värre och värre, men ser det säkert mest själv. Pratade med tandläkaren om hur man kan snygga till det, men då måste jag dra ut tand/tänder, en på varje sida el ngt sådant och sedan sakta skjuta tänderna med tandställning så det blir mer plats mellan dem. Kommer ta låååång tid och se fult ut under tiden där tänder dragits bort. Så tandläkaren tyckte jag skulle vänta tills framtänderna i så fall blev ännu värre först eller börjar göra ont för det är så trångt.

• Anonym (19)
    Vickan I skrev 2014-08-10 08:13:27 följande:

Står tänderna "åt alla håll" för att det är trångt i tandraden? Mina framtänder nere ligger lite över varann och vinklar utåt. Jag tycker det blir värre och värre, men ser det säkert mest själv. Pratade med tandläkaren om hur man kan snygga till det, men då måste jag dra ut tand/tänder, en på varje sida el ngt sådant och sedan sakta skjuta tänderna med tandställning så det blir mer plats mellan dem. Kommer ta låååång tid och se fult ut under tiden där tänder dragits bort. Så tandläkaren tyckte jag skulle vänta tills framtänderna i så fall blev ännu värre först eller börjar göra ont för det är så trångt.

Jag fick tandställning några månader innan jag fyllde 18 (jag skulle ha skrivit 17,5 om jag inte hade vetat att man får påhopp av att skriva halvår för personer över 9 år...). Jag hade trångt i överkäken, så att min ena hörntand växte ut fel (ca 1 cm högre upp en vad den skulle). Egentligen tänkte de dra ut 4 tänder, men de lyckades expandera tandraden nog mycket för att få plats med tanden! Du kan fråga ifall det går att expandera? 
  • Vickan I

Fungerade expanderingen? Hur lång tid har gått? Min tandläkare sade att det ofta börjar gå tillbaka fel igen efteråt när man slutat. Därför tänder måste bort också. Men ska fråga. Har en annan tandläkare nu och de kan ju ha olika åsikter.

• Anna83b

Japp, du kan ha tandställning. Om du inte trivs med tänderna ska du fixa dem.
    Jag satte in tandställning i slutet på augusti 2012, efter jag har varit trött på mina tänder under många år. Jag har vanlig räls i både uppe & nere samt haft en jobbig grej i gommen. Jag skäms inte ett dugg över det, jag ler och är stolt över min räls. Du ska beställa tid hos en spec. i tandreglering och för konsultation, där får du reda på vad som måste göras och vad det kostar.

• Anonym (Räls)

Jag la in tandställning för drygt en månad sen. Är kring 30! Har alltid haft komplex för min väldigt utstående framtand. Och jag märker redan skillnad!! Lagt tandställning är bland de bästa jag gjort, känns redan mycket bättre visst de kostar, men värt. Ska dra ut mina visdomständer, det är dom som tryckt fram min tand. Jag står gärna ut med tandställningen i 1.5 år om jag får fina tönder efter det jag undrar bara varför jag inte gjort de tidigare!

• Anonym (Rädd)
    Anonym (Räls) skrev 2014-08-10 10:45:42 följande:

Jag la in tandställning för drygt en månad sen. Är kring 30! Har alltid haft komplex för min väldigt utstående framtand. Och jag märker redan skillnad!! Lagt tandställning är bland de bästa jag gjort, känns redan mycket bättre visst de kostar, men värt. Ska dra ut mina visdomständer, det är dom som tryckt fram min tand. Jag står gärna ut med tandställningen i 1.5 år om jag får fina tönder efter det jag undrar bara varför jag inte gjort de tidigare!

Blev det vanlig räls i både över och under+
  • Anonym (19)
    Vickan I skrev 2014-08-10 08:43:47 följande:

Fungerade expanderingen? Hur lång tid har gått? Min tandläkare sade att det ofta börjar gå tillbaka fel igen efteråt när man slutat. Därför tänder måste bort också. Men ska fråga. Har en annan tandläkare nu och de kan ju ha olika åsikter.

För mig har det fungerat hittills. Dock har jag fortfarande tandställningen (slutade att expandera för ca 1,5 år sedan). Jag blir av med tandställningen om högst någon månad, det är inte direkt något kvar att göra nu. Jag hoppas att tänderna inte går tillbaka efteråt!
  • Anonym (Räls)
    Anonym (Rädd) skrev 2014-08-10 11:07:37 följande:
    Blev det vanlig räls i både över och under+
    Har bara i över än så länge. Blir under senare, dom ska flyttas så lite.
  • Anonym (jajja)

Kan du inte bara ha en sån där löstagbar som man sover med, tror det finns nåt sånt.

• Anonym (Sneda tänder)

Tack för era svar :)
    Nu börjar det kännas förhoppningsfullt...

Vad har tandställningen och allt runt omkring kostat för er som har det? Kan man ta det på avbetalning om man inte har råd att slänga ut en stor summa direkt?

• Anonym (Rädd)
    Anonym (Sneda tänder) skrev 2014-08-10 13:00:18 följande:

Vad har tandställningen och allt runt omkring kostat för er som har det? Kan man ta det på avbetalning om man inte har råd att slänga ut en stor summa direkt?

Om dina besvär är stora får du ersättning av försäkringskassan. Du betalar en tredjedel vid insättningen och därefter avbetalning varje månad. Du ska beställa tid för en konsultation där får du reda på vad det kommer att kosta. I vilket län bor du?
  • Anonym (Räls)
    Anonym (Sneda tänder) skrev 2014-08-10 13:00:18 följande:

Jag fick inget från försäkringskassan. Jag kommer ha betalt 28500 när allt är klart. Man gör en avbetalningsplan med sin tandläkare
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Sneda tänder) skrev 2014-08-10 01:18:25 följande:

Min ena framtand står ut väldigt mycket, och i nederkäken är tänderna väldigt sneda, de står åt alla håll typ, jag tycker det ser förjävligt ut

Går det att fixa till sneda tänder som vuxen? Kan man ha tandställning för att fixa det eller måste dom dra ut tänder och sätta in nåt i plast istället? Nån som vet?

Jag är 30+ om det har någon betydelse?

Tacksam för svar

Om du vill vara någon att räkna med i framtiden. så är tandställning ett måste! En sned tand eller överbett kan förstöra hela utseendet.
Svar på tråden Kan man ha tandställning som vuxen?