C-vitamin brus
Jag har en fundering , kan man dricka c-vitamin brus när man är gravid eller ska man avstå ifrån det?
Jag har en fundering , kan man dricka c-vitamin brus när man är gravid eller ska man avstå ifrån det?
Om man mår illa är det ingen vidare idé.
Okej... Men illamående har jag ofta oavsett. Men har alltid tagit c-vitamin innan graviditet och det står inget på dessa c-vitamin brus att det skulle vara skadligt för barnet eller att man ska undvika när är gravid. Skulle vilja fortsätta med att dricka c-vitamin... Nu är jag i vecka 28 och jag tog en gång i början av graviditeten och det hände inget då men frågan är om det kan vara farligt nu när man har kommit så pass långt i graviditeten.
C-vitamin är inte farligt men sötningsmedlen är det ingen som vet hur de påverkar. Vill du undvika sötningsmedlen så köp tabletter som ska sväljas hela.
Eller köp multivitamintabletter, de innehåller c-vitamin och en massa annat bra som behövs när man är gravid. Det finns några sorter som är speciellt anpassade till gravida med mer järn.
Okej.. Kollade på dessa rör c-vitamin jag har här hemma och det är Figgs c-vitamin brus och det står att dom är sockerfria och sen har jag multiplex c-vitamin brus och dessa är också sockerfria står det på röret.
Eftersom dessa är sockerfria så är det ingen fara då?
Tycker dessa smakar gott och om det fungerar så vill jag gärna fortsätta dricka dessa även nu under graviditeten.
C-vitamin är svårt att överdosera, överskottet kissar man ut och jag skulle säga att det inte är något problem alls.
Men vill du ha ett officiellt ok så kan du ringa
Apotekets Kundservice har öppet:
vardagar 8-19.
så kan en farmaceut svara dig. Apoteken säljer vitaminer så de måste kunna svara för sina produkter.
Okej.. Kollade på dessa rör c-vitamin jag har här hemma och det är Figgs c-vitamin brus och det står att dom är sockerfria och sen har jag multiplex c-vitamin brus och dessa är också sockerfria står det på röret.
Eftersom dessa är sockerfria så är det ingen fara då?
Tycker dessa smakar gott och om det fungerar så vill jag gärna fortsätta dricka dessa även nu under graviditeten.
Okej... Man dricker ett halvt glas c-vitamin varje morgon och jag har läst på flera sidor på nätet att det inte ska vara farligt utan bara nyttigt men man vet aldrig men tänkte i alla fall höra om det finns nån här som dricker dessa eller som vet något om dessa...
Köpte dessa c-vitaminer på ica maxi så dessa är inte köpta på apoteket.
Många som säger att cola inte ska vara bra exempelvis under graviditeten pga koffein och socker men det är det enda som hjälper mitt illamående , så när jag mår som sämst så tar jag ett glas cola och det illamåendet släpper inom några minuter. Det finns så mycket som man ska undvika när man är gravid men jag äter / ätit det mesta förutom kaffe, det dricker jag inte...
Äter det som funkar bäst för och allt har gått perfekt och bebis mår utmärkt.
Får fråga barnmorskan nästa vecka om just detta med c-vitamin. Får se vad hon säger då..
Men undviker ni andra skaldjur och kallrökta pålägg eller äter ni också det mesta ?? Undviker ni allt som man ska undvika eller hur gör ni?
Förmodligen mår du illa av lågt blodsocker och det är därför colan hjälper. Det får ju upp blodsockret rätt omgående. Någon annan "god" effekt har det ju inte. Ät regelbundet och varierat och ta en frukt när du mår illa istället.
Följer Livsmedelsverkets rekommendationer och är jag osäker väljer jag något annat om möjligt, eller äter bara lite. Tänker inte utsätta vare sig mig själv för diabetes, eller barnet för något som är potentiellt livsfarligt, bara för att det är gott eller hjälper mot någon åkomma. Det finns alltid alternativ.
Det finns det säkert men i detta fall så har jag illamående varje dag och kräks emellanåt. Jag har mått illa under hela min graviditet och har fått medicin för det men som jag nu inte kommer få utskrivna mer. Jag har testat det mesta men inte mycket som hjälper, har t.om seaband på handlederna.
Jag äter med jämna mellanrum och det hjälper inte heller.. Jag har haft sådana besvär så jag har kräkts i stort sett hela dagar.
Barnmorskan har sagt att jag kommer få bära med mig detta under hela graviditeten om det inte har gett sig nu , vilket det inte har gjort. Förutom kräkningarna som jag har en - två ggr i veckan nu.
Colan hjälper mig och det är kanske blodsockret men som sagt det är det enda som håller illamåendet på en vettig nivå. Det kanske inte ger med sig varje gång men det är så pass hanterbart att man kan vara uppe .
Klart att jag inte vill utsätta mitt barn för fara men barnmorskan och de på ultraljudet har sagt att barnet mår bra och att det är en livlig pojke vilket jag känner av mer för varje dag som går.. Han älskar att sparka mig på urinblåsan eller på mina revben...