barnpension
mina barn på 10, 8, 5 har barnpension och min fråga är om den försvinner om jag gifter om mig eller om det bara är min efterlevnadspension som försvinner?
tacksam för svar
mina barn på 10, 8, 5 har barnpension och min fråga är om den försvinner om jag gifter om mig eller om det bara är min efterlevnadspension som försvinner?
tacksam för svar
Ställ frågan till den som betalar ut pensionen för definitivt svar.
Det rimliga och logiska känns dock som att barnens pension kvarstår tills de är för gamla för att få ut den, eftersom en ny make/maka till dig inte har någon försörjningsplikt för dem (pensionen är ju om jag förstått den rätt åtminstone delvis tänkt att täcka den den försörjning som bortfallit i och med den ena förälderns död). Behöver inte betyda att det överensstämmer med verkligheten, men borde vara på det sättet.
Min pappa har.en fru som har två barn sedan innan.. de hade barnpension å min pappa var gift med denna kvinnan.. hmm de får de så länge de går i skolan tills de blir 21 hoppar de av skolan så slutar den vid 18 å går du ej i skolan men får barn som tjej får man tillbaka barnpensionen tills man blir 21.. min syrra fick de när hon fick barn nämligen
Barnpensionen försvinner inte om du gifter dig, däremot om din blivande make adopterar barnen så ryker det.
Barnpensionen kan på sätt och vis jämställas med underhåll från en frånvarande pappa.
Hej Hulegården!
Jag jobbar med sociala medier på Pensionsmyndigheten och såg att du gjort ett inlägg om barnpension och vill gärna svara på dina frågor.
Nej, barnen har sin barnpension fram till 18 år, sen kan de söka förlängd barnpension om de studerar på grundskola, gymnasieskola eller motsvarande skola. Utbildningen ska ge rätt till antingen studiehjälp från CSN eller förlängt barnbidrag hos Försäkringskassan. Detta gäller även om du gifter om dig. Om din nye make adopterar dina barn så försvinner deras barnpension.
Din efterlevandepension upphör om du gifter om dig, samt om du får barn tillsammans med någon du bor med. Du kan läsa mer på vår webbplats om när efterlevandepensionen upphör. www.pensionsmyndigheten.se/EfterlevandepensionenUpphor.html
Ditt inlägg hittade jag genom en sökmotor som visar träffar på internet som handlar om pension.
Har du fler frågor om pension är du välkommen att ställa din fråga direkt på www.facebook.com/fragaompension eller ring vår kundservice på nummer 0771-776 776.
Hälsningar Adam, Pensionsmyndigheten