• Anonym (x)

Missrukar sömntabletter

Är det en viss typ av människor som inte kan hantera psykisk smärta på ett sunt sätt? Jag har aldrig kunnat det. Har aldrig använt vanliga droger och har varit nykterist hela mitt liv, så ingen skulle väl tro att jag istället missbrukar receptbelagda mediciner.

Jag är inte beroende och får abstinens om jag är utan dom, men tabletterna är min trygghet. Först var det tradolan som jag tog när jag var deprimerad, bara någon gång då och då när allt blev för mycket. Nu är det istället stilnoct tillsammans med xanor. Tar det när jag mår dåligt av någon anledning och bara vill sova tills det onda går över. Det går åt många tabletter, sover bara 4h per gång och så fort jag vaknar tar jag en ny dos eller två. Det känns ju bra för stunden men förstör nog min hjärna. Får minnesluckor och även dagen efter att jag tagit tabletterna brukar vara som i en dimma i efterhand. Känner mig klar i huvudet i stunden men kommer inte ihåg något.

Jag vill sluta, men jag vågar inte säga till läkaren eftersom de då drar in alla medicinerna. Då har jag ingen räddning när det blir för mycket och då kanske jag tar livet av mig istället. Har någon varit i samma sits och har tips på hur jag ska göra? Jag vill lära mig hantera smärtan innan jag släpper min trygghet...

• Svar på tråden Missrukar sömntabletter
  • Anonym (karolin)

Xanor är tunga grejer. Stesolid är ju en av de starkaste benzo. Även om du inte är beroende nu så kommer du bli det om du fortsätter ta tabletterna. Både Xanor och Stesolid är ju ett helvete att sluta med.

Jag har också velat ta livet av mig men jag är en stark människa när det gäller att stå emot tabletter, jag skulle inte våga missbruka tabletter pga beroenderisken och att det inte är bra. Har till och med legat inne, men vägrade ta benzo, trots att de ville att jag skulle det. Och tro mig, jag har mått skit, bara mörker.

• Anonym (x)
    Anonym (karolin) skrev 2014-08-10 20:19:29 följande:

Xanor är tunga grejer. Stesolid är ju en av de starkaste benzo. Även om du inte är beroende nu så kommer du bli det om du fortsätter ta tabletterna. Både Xanor och Stesolid är ju ett helvete att sluta med.

Jag har också velat ta livet av mig men jag är en stark människa när det gäller att stå emot tabletter, jag skulle inte våga missbruka tabletter pga beroenderisken och att det inte är bra. Har till och med legat inne, men vägrade ta benzo, trots att de ville att jag skulle det. Och tro mig, jag har mått skit, bara mörker.

Jag har nog för lite respekt för beroenderisken, har tagit alldeles för många tabletter utan att någonsin bli beroende på det sättet. Vet inte om det är så att jag inte har anlag för det eller om jag bara har haft tur. Jag vill inte sluta pga missbruksrisken utan nog mer för att jag vill känna att jag är stark och har kontroll över mig själv. Känner mig så värdelös varje gång jag inser hur lite kontroll jag faktiskt har.
  • Anonym (karolin)
    Anonym (x) skrev 2014-08-10 20:22:15 följande:
    Jag har nog för lite respekt för beroenderisken, har tagit alldeles för många tabletter utan att någonsin bli beroende på det sättet. Vet inte om det är så att jag inte har anlag för det eller om jag bara har haft tur. Jag vill inte sluta pga missbruksrisken utan nog mer för att jag vill känna att jag är stark och har kontroll över mig själv. Känner mig så värdelös varje gång jag inser hur lite kontroll jag faktiskt har.
    Där är vi olika, jag har stor respekt för beroenderisk. Om du tänker på hur jävligt det kan bli att sluta med dom, avskräcker inte det dig? Tro mig, du vill inte ha det helvetet. När jag låg inne tog jag en halv 10 mg Sobril, mer vågade jag inte ta.

Jag är en sån person som oroar mig för det mesta.

Har Sobril hemma som jag verkligen skulle behöva ta, men det går inte. Brukar ta 5-6 Atarax, det hjälper ju inte mot självmordstankarna, men tar jag tillräckligt många blir jag så trött att jag sover bort tiden.

Läkarna tycker att jag är för rädd för benzo, de säger att det inte är farligt om jag tar det någon gång ibland.

Försök vara stark, tänk på hur du kommer må om X antal år om du fortsätter missbruka?
  • Anonym (se upp)

hur länge har du tagit tabletterna? hur många år? tar du varje dag..? som karolin skriver det är ett riktigt hvete att sluta när man väl blivit beroende... jag har nykigen slutat med stesolid,,

• Anonym (hm)

TS om du nu inte vill ta upp detta direkt med din läkare så ta och hör dig för tex på 1177 vad de har att säga och vilken hjälp som står till buds.

• Anonym (x)
    Anonym (se upp) skrev 2014-08-11 01:39:37 följande:

hur länge har du tagit tabletterna? hur många år? tar du varje dag..? som karolin skriver det är ett riktigt hvete att sluta när man väl blivit beroende... jag har nykigen slutat med stesolid,,

Oftast är det bara korta perioder. Kanske 2-3 dagar, max en vecka i sträck som jag tar tabletterna. Sen kan jag ha uppehåll i flera månader eller t.o.m flera år. Just de dagarna då jag tar dom så tar jag många, betydligt mer än man ska eftersom effekten minskar redan efter 2 dagar på mig. Jag berättade det för en läkare jag gick till en gång, då fick jag inga lugnande tabletter alls utan blev bara hemskickad utan någon som helst hjälp med att hantera ångesten. Jag blev då helt hysterisk när det var som värst och började desperat leta sätt att ta livet av mig när smärtan blev som mest akut. Jag skar ofta mig i de stunderna. Det är det jag är rädd för, att hamna där igen.
  • Anonym (Zepam)
    Anonym (karolin) skrev 2014-08-10 20:34:28 följande:
    Där är vi olika, jag har stor respekt för beroenderisk. Om du tänker på hur jävligt det kan bli att sluta med dom, avskräcker inte det dig? Tro mig, du vill inte ha det helvetet. När jag låg inne tog jag en halv 10 mg Sobril, mer vågade jag inte ta.

Jag är en sån person som oroar mig för det mesta.

Har Sobril hemma som jag verkligen skulle behöva ta, men det går inte. Brukar ta 5-6 Atarax, det hjälper ju inte mot självmordstankarna, men tar jag tillräckligt många blir jag så trött att jag sover bort tiden.

Läkarna tycker att jag är för rädd för benzo, de säger att det inte är farligt om jag tar det någon gång ibland.

Försök vara stark, tänk på hur du kommer må om X antal år om du fortsätter missbruka?
    Sådär skraj behöver du inte vara, vem har skrämt upp dig så där otroligt mycket när det gäller bensodiazepiner? Och Sobril är ingen fara, ta dom när du behöver, fast du lär ju skicka i dig tillräcklig dos för dom är väldigt svaga. Nä, må inte dåligt i onödan vännen. Det finns det ingen mening med!
  • Anonym (karolin)
    i ca Anonym (Zepam) skrev 2014-08-11 08:57:59 följande:
    Sådär skraj behöver du inte vara, vem har skrämt upp dig så där otroligt mycket när det gäller bensodiazepiner? Och Sobril är ingen fara, ta dom när du behöver, fast du lär ju skicka i dig tillräcklig dos för dom är väldigt svaga. Nä, må inte dåligt i onödan vännen. Det finns det ingen mening med!
    Jag vet inte vem som skrämt upp mig. Läkarna säger att med den skräcken jag har för att bli beroende så kommer jag inte bli det. Och dom har ju rätt, jag skulle max våga ta 1-2 tabletter i veckan, vilket inte leder till beroende.
    Nästa gång när ångesten blir för svår och självmordstankarna kommer ska jag ta en tablett,

Men TS, verkar ju ha ganska lätt för att missbruka. Hon/han säger att hon/han tar ca 2-3 dagar och ibland upp till en vecka. Det kan ju räcka, om en månad kanske det är varje dagar i veckan, man ska ha respekt för att det är starka tabletter. Därför måste TS antingen sluta sj, men om det är svårt, söka hjälp.

• Anonym (karolin)
    Anonym (Zepam) skrev 2014-08-11 08:57:59 följande:
    Jag är ju ny på benzo så för mig krävs det nog inga större mängder för att få effekt.
    Har Oxascand 10 mg, och jag får ta 1/2 till 1 hel tablett vid behov.
  • Anonym (Zepam)
    Anonym (karolin) skrev 2014-08-11 10:18:24 följande:
    Jag är ju ny på benzo så för mig krävs det nog inga större mängder för att få effekt.
    Har Oxascand 10 mg, och jag får ta 1/2 till 1 hel tablett vid behov.
    Jag har ätit så mycket bens i mina dagar så att det sprutat ur öronen ibland om man får använda ett sånt uttryck. Visst ingen tvekan om att många blir beroende av dom, men så hemskt lätt är det inte. Jag har aldrig blivit fysiskt beroende av benso. Det är när man börjar äta varje dag hela tiden en lång tid som man blir det. Sen är det väl individuellt också, men Bensodiazepiner är mycket bra mediciner om dom används rätt. Dom har räddat mig många gånger ur min avgrund. Men allt går att missbrukas, tyvärr. Men du kan nog vara lugn, ät du din tablett och slappna av! :)
Svar på tråden Missrukar sömntabletter