• FlowerMia

2 olika förskolor vid 3 års ålder?

Är det någon som har erfarenhet vid barn som går på olika förskolor? 
    Det är nämligen så att mitt ex har flyttat från där vi bor 7 mil bort o förut har han bara haft vår gemensamma son varannan helg, men nu vill han ha honom varannan vecka och han vill även att han ska börja förskolan där också så han kan gå där varannan vecka. Men jag är väldigt orolig för hur det kan komma att påverka vår son på 3 år. 

Vill gärna veta olika åsikter om detta. Skulle ju helst vilja att han fick gå kvar på sitt gamla dagis "100%" med sina kompisar och fröknar.

• Svar på tråden 2 olika förskolor vid 3 års ålder?
  • Griseknoen35

Hur ska ni göra när det är dax för barnet att börja skolan? Man får inte gå i två olika skolor. Tror du att barnet skulle må bra av att gå på två olika dagis? Varannan vecka skulle han kanske tänkt på innan han flyttade.

• Litet My

Låter inget vidare faktiskt. Jag hade hellre valt att antingen backa lite i umgänget alt sett över om det gick att lösa på annat sätt så båda ändå får så mycket umgänge det går. För en 3 åring är det jobbigt nog att "bara" åka fram och tillbaka och gå på en förskola. Skulle vh samt någon/några extradagar i veckan i umgänge fungera? Utan förskolebyte.

• mammalovis

Frågan är om pappan ens får igenom det, då barnet är skrivet i en kommun ...

• FlowerMia

Nej jag vet. Tycker inte heller att det låter bra. Och jag är väldigt orolig för hur det kommer att bli. Kommer ju självklart göra allt i min makt för att han ska få bo kvar hos mig och få gå kvar på sitt gamla dagis på heltid. Men vi har delad vårdnad och tyvärr så känns det inte som jag har så mycket att säga till om.

Är också väldigt ledsen och arg på honom att han inte tänkte på det innan han flyttade.

Försöker leta på nätet på olika sidor som det står om detta ämnet och om hur d påverkar barnen.

• FlowerMia

Det är kommunerna som godkänner det hela. Och den andra kommunen har redan godkänt det och "min" kommun har vi inte fått svar från ännu.

• mammalovis

Risken är då att barnet får skrivas hos pappan, om han ska få sin vilja igenom. Eller svarade den andra kommunen att det var okej om din kommun betalade?

• FlowerMia

För kommunerna verkar d vara en kostnadsfråga. Först o främst är d om min kommun betalar en extra dagis plats. Om dom väljer att inte göra det så kan ju hans kommun gå in o betala en dagis plats där för honom.

Men jag har sonen skriven hos mig och det vill jag att han ska fortsätta vara.

• LängtansBlåaBlomma

Är nog bättre att han går på förskolan i den kommun där det är tänkt att han ska börja skolan.

kampenmotpco.blogg.se/ - äntligen gravid! BF 1/1 2015
  • Isola80

Låter inte bra!

Den kommun som man är skriven i betalar avgiften för dagisplatsen. I så fall får din kommun betala två platser och det tror jag inte de gör. Låter inte som det skulle vara ok. Det tar ju en plats för ett annat barn dessutom. Ring och kolla med din kommun och om det ej är ok så är ju problemet löst...

• Honungsblomman

Jag tycker att det är rent utsagt idiotiskt att detta alternativ öht existerar.
    Det är definitivt inte sett utifrån barnets bästa. Det är snarare en rättvisekamp mellan föräldrarna. Tragiskt är vad det är.

• Kasperina

Har du pratat med familjerätten? Tycker verkligen att det är en usel idé och tror inte alls att det är bra för barnet. Och som någon sa, hur ska ni lösa det när det är dags för skola om tre år. Jag tror att du kan få hjälp från familjerätten att säga att barnet ska gå på en och samma förskola hela tiden.

Svar på tråden 2 olika förskolor vid 3 års ålder?