• Mamma till Olle

Lärare som fått igenom graviditetspenning?

Hej!

Jag arbetar som lärare och ska nu söka graviditetspenning på heltid då jag känner att de besvär jag har, foglossning bl.a., gör det svårt för mig att genomföra mina arbetsuppgifter. Mitt jobb är väldigt stressigt både fysiskt och psykiskt och mina besvär blir värre när jag står och går hela dagarna. Nu undrar jag om det finns någon lärare här som nyligen sökt graviditetspenning? Hur gick det, fick du igenom det?

Hur ser det ut i övrigt för er som sökt graviditetspenning? Vad jobbar du med och fick du igenom din ansökan eller inte?

/en nyfiken lärare

• Svar på tråden Lärare som fått igenom graviditetspenning?
  • Anonym (Nej)

Jag hade många graviditetskomplikationer under min graviditet, jobbade 4 trappor upp  i en skola utan hiss. Hade 5 olika klasser och bytte klassrum och vån ing nästan varje lektion. Fick inte graviditetspenning men blev sjukskriven från vecka 20. Är högstadielärare. 

• Mamma till Olle
    Anonym (Nej) skrev 2014-08-10 21:52:26 följande:

Jag hade många graviditetskomplikationer under min graviditet, jobbade 4 trappor upp  i en skola utan hiss. Hade 5 olika klasser och bytte klassrum och vån ing nästan varje lektion. Fick inte graviditetspenning men blev sjukskriven från vecka 20. Är högstadielärare. 

Oj då, där ser man. Jag har hört att lärare sällan får igenom, rätt konstigt med tanke på både den fysiska och psykiska stress yrket innebär. Var det nyligen du blev nekad? Är du gravid nu?
  • E M A
    Mamma till Olle skrev 2014-08-10 21:46:05 följande:

Hej!

Jag arbetar som lärare och ska nu söka graviditetspenning på heltid då jag känner att de besvär jag har, foglossning bl.a., gör det svårt för mig att genomföra mina arbetsuppgifter. Mitt jobb är väldigt stressigt både fysiskt och psykiskt och mina besvär blir värre när jag står och går hela dagarna. Nu undrar jag om det finns någon lärare här som nyligen sökt graviditetspenning? Hur gick det, fick du igenom det?

Hur ser det ut i övrigt för er som sökt graviditetspenning? Vad jobbar du med och fick du igenom din ansökan eller inte?

/en nyfiken lärare smile1.gif

Det är konstigt och fel tycker jag, men verkar väldigt ovanligt att lärare får gravpenning. Det är, som du säger, en enorm stress att arbeta i högstadiet, både fysiskt och inte främst psykiskt påfrestande. Dessutom är det ofta man kan få (ej menade) knuffar av stora elevsamlingar i korridorerna, men tyvärr kan det även förekomma konflikter där man kan ha otur och hamna i vägen med sin gravida mage. När jag tidigare arbetade i högstadiet fick de kollegor (2) som var gravida ej gravpenning. Har även några lärarvänner och ingen fått igenom. Jobbar nu i förskola istället (många småbarn) och där fick jag igenom. Det tycker jag är helt rätt, men tycker definitivt lärare också ska kunna få det, inte bara förskollärare. De tycks bry sig mest om hur tunga och många lyft man gör på en dag... Som sagt, det är inte bara lyft som kan vara väldigt besvärliga och svårt att utföra.
  • Mälaröbo

Det de tittar på är om jobbet är "farligt" för graviditeten, inte om graviditeten gör jobbet svårt/omöjligt. Då är det istället sjukskrivning som gäller. Om man tex jobbar på en klart stökig skola där man ofta riskerar slag eller liknande skulle det vara en annan sak.

• Malima

Jag jobbar på förskola och fick beviljat grav.penning på heltid.

• Tinnys

Jag blev sjukskriven med alla mina tre barn mellan 1-3 månader.

• Anonym (Rätt)

Fast alltså, man får ju inte grav penning för att jobbet du utför blir lite "jobbigare" att utföra för att du ät gravid. Det ska ju finnas ett tydlig risk för dig som gravid och det gör det väl knappast som lärare? Där varken bär du eleverna eller hör till vardagsmat att man får sig en känga av dom. Om du har svårt att utföra ditt jobb pga att foglossningarna blir värre ska du ju såklart försöka sjukskriva dig men nån grav penning tycker jag inte det är frågan om.

• E M A
    Anonym (Rätt) skrev 2014-08-10 23:12:08 följande:

Fast alltså, man får ju inte grav penning för att jobbet du utför blir lite "jobbigare" att utföra för att du ät gravid. Det ska ju finnas ett tydlig risk för dig som gravid och det gör det väl knappast som lärare? Där varken bär du eleverna eller hör till vardagsmat att man får sig en känga av dom. Om du har svårt att utföra ditt jobb pga att foglossningarna blir värre ska du ju såklart försöka sjukskriva dig men nån grav penning tycker jag inte det är frågan om.

Har du arbetat på ett högstadium, särskilt ett lite 'stökigare'?? Jag har blivit hotad av elever flera ggr, fått en tändare uppkörd i ansiktet, blivit 'muckad' med av en elev vars pappa hade mordhotat rektor och andra lärare och fått in aggressiv förälder i ett klassrum som skulle slå ner en elev... Dessutom bråk i korridorer mellan elever och ofrivilliga knuffar av stora elevsamlingar i trånga korridorer. Så farligt... Ja, kan det tyvärr vara ganska många ggrsom lärare, särskilt för en gravid.
Svar på tråden Lärare som fått igenom graviditetspenning?