• magelita80

Bärsjal

Till första sonen hade jag en babybjörn bärsele (den sk ergonomiska med band runt midjan). Tyckte den var bökig och det var jobbigt att sätta i sonen i den själv.

Funderar nu på att köpa en bärsjal ist. Vilken rekommenderar ni?
    Funderar kanska på en färdigsydd men är de bra? Den måste vara smidig. Tycker det verkar böjkigt att behöva knyta bärsjalen med barnet i. 

• Svar på tråden Bärsjal
  • Annelie 76

Jag hade en trikåsjal första månaderna och det tyckte jag var bekvämt. Den knyter man innan man sätter i bebisen och man kan bara ha på magen (med vävda sjalar kan man bära barnet på ryggen också).

• Flickan och kråkan

Jag avråder från de färdig"knutna". De passar sällan särskilt bra av naturliga skäl då de ska passa många olika kroppstyper. barnet sitter inte lika bra och det avlastar inte lika bra för bäraren.

Skaffa en vanlig lång trikåsjal. lätt att knyta och man stoppar i barnet efter att man knutit sjalen om sig själv. Man behöver heller inte knyta om sjalen varje gång.

• Flickan och kråkan

Det är mycket en smaksak, men generellt så tipsar jag om att inte skaffa en alltför tjock sjal, för det blir varmt bara av kroppsvärmen. Min och mångas favorit är sino från looma. Den är tunn, men ändå stadig för att vara så tunn. Mycket lättanvänd om man är nybörjare. Jag är väldigt förtjust i mam eco också. Det är nog den stadigaste trikåsjalen vilket gör att den avlastar väldigt fint och kan användas längre än de flesta andra. Lite "grövre" och lite mer tyg vilket kan kännas omständligare om man är ovan. Sino kan vara svår att få tag på. Svalaste och mjukaste är nog aldoria bambu soft. Också väldigt lätt att använda. Den blir dock svajig relativt snabbt så man får byta till något stadigare ganska tidigt för att få bra avlastning. Tricot slen finns på många barnbutiker. Bra sjal, men den är varm.

• fannybk

Trico slen hade jag och sambon och vi var väldigt nöjda bortsett från att den var väldigt varm och vi använde den mest mitt i sommaren. Den knyter man också innan man sätter i barnet. Man kan ha barnet i på olika sätt men den knyts alltid på samma sätt vilket jag tyckte var smidigt. Något som jag tyckte var lite bökigt i början med bärsjal var att jag tyckte det var svårt att knyta den lagom hårt/löst för att barnet skulle sitta bra. Men med lite träning löste sig det också!

• jamieblue
    Flickan och kråkan skrev 2014-08-11 09:12:59 följande:

Det är mycket en smaksak, men generellt så tipsar jag om att inte skaffa en alltför tjock sjal, för det blir varmt bara av kroppsvärmen. Min och mångas favorit är sino från looma. Den är tunn, men ändå stadig för att vara så tunn. Mycket lättanvänd om man är nybörjare. Jag är väldigt förtjust i mam eco också. Det är nog den stadigaste trikåsjalen vilket gör att den avlastar väldigt fint och kan användas längre än de flesta andra. Lite "grövre" och lite mer tyg vilket kan kännas omständligare om man är ovan. Sino kan vara svår att få tag på. Svalaste och mjukaste är nog aldoria bambu soft. Också väldigt lätt att använda. Den blir dock svajig relativt snabbt så man får byta till något stadigare ganska tidigt för att få bra avlastning. Tricot slen finns på många barnbutiker. Bra sjal, men den är varm.

Tack för bra tips här och i andra trådar. Väntar mitt första barn i oktober och har påbörjat shoppingen! För min del blev det en ny Looma Sino, orkade inte bevaka Blocket och Tradera efter en begagnad i det här fallet. Jag hade först planerat att köpa en Mam Eco men jag valde till slut Sinon eftersom så många verkar tycka att den är några snäpp mer lättknuten än Mam Econ. Jag antar att det är tillräckligt mycket att tänka på med sin första nyfödda, så enkelheten går först :)

Nu hoppas jag bara att bebisen gillar bärsjal Tungan ute
  • Flickan och kråkan
    jamieblue skrev 2014-08-13 21:18:59 följande:
    Tack för bra tips här och i andra trådar. Väntar mitt första barn i oktober och har påbörjat shoppingen! För min del blev det en ny Looma Sino, orkade inte bevaka Blocket och Tradera efter en begagnad i det här fallet. Jag hade först planerat att köpa en Mam Eco men jag valde till slut Sinon eftersom så många verkar tycka att den är några snäpp mer lättknuten än Mam Econ. Jag antar att det är tillräckligt mycket att tänka på med sin första nyfödda, så enkelheten går först :)

Nu hoppas jag bara att bebisen gillar bärsjal Tungan ute
    Du ser till att öva att knyta sjalen om dig innan bebis tittar ut. Har du någon nalle eller så så testa att stoppa i den. Sedan tar du med dig sjalen till BB (se till att ha den nedpackad ) och så bär du från allra första dag. Helt nyfödda är vana vid trångt, varmt, hopkurat och mammas hjärtdunk. Har de susat runt någon vecka eller två fritt på mammas och pappas arm....ja, då är ju egentligen alt annat ett nedköp av förklarliga skäl, men inte helt hållbart som förälder . Och så mycket trevligare att hasa runt på BB med bebis i sjal än att rulla runt honom/henne i en plastbalja .

Looma sino är kanon. Känner du att det här med att bära i sjal verkligen är något för dig och ditt barn....och kanske även pappa ....så är det ju bara att skaffa fler .
  • jamieblue
    Flickan och kråkan skrev 2014-08-13 21:34:58 följande:
    Du ser till att öva att knyta sjalen om dig innan bebis tittar ut. Har du någon nalle eller så så testa att stoppa i den. Sedan tar du med dig sjalen till BB (se till att ha den nedpackad ) och så bär du från allra första dag. Helt nyfödda är vana vid trångt, varmt, hopkurat och mammas hjärtdunk. Har de susat runt någon vecka eller två fritt på mammas och pappas arm....ja, då är ju egentligen alt annat ett nedköp av förklarliga skäl, men inte helt hållbart som förälder . Och så mycket trevligare att hasa runt på BB med bebis i sjal än att rulla runt honom/henne i en plastbalja .

Looma sino är kanon. Känner du att det här med att bära i sjal verkligen är något för dig och ditt barn....och kanske även pappa ....så är det ju bara att skaffa fler .
    Bra tips igen, ska se till att ta med den redan till BB!

Jag kommer även påbörja min sjalkampanj gentemot sambon Skrattande Och skulle han inte gilla sjal så är jag 99 procent säker på att vi åtminstone kommer skaffa någon form av sele senare, eftersom vi ofta är ute i skog och mark på små eller inga stigar (pga hund). Men pappor i sjal ser ju så mysigt ut!
Svar på tråden Bärsjal