• stellisen

koppla tankar till fysisk smärta

Har gått runt och tänkt på detta ett tag nu. Tror ni, rent teoretiskt, att man kan sluta tänka på någon genom att koppla dessa tankar till fysisk smärta? Säg att man börjar spekulationer och tankar kring sitt ex och förhållandets slut, om man då nyper sig själv eller lätt slår sig själv, skulle man inte omedvetet då koppla tankarna till något dåligt och därmed sluta tänka på det? Kom att tänka på detta då min kompis införskaffat sig nått hundhalsband som sprutar vatten på hunden då den skäller. Vad tror ni? Skulle detta underlätta eller rentav eliminera oönskade tankar?

• Svar på tråden koppla tankar till fysisk smärta
  • SandraSol75

Hej!

Det här låter väldigt intressant och jag har själv kört med att smärta till med ett hårband rund handleden varje gång jag tänker en tanke som jag vill sluta upp med. Jag tycker det fungerar efter några dagar men man får nog se till att verkligen vara konsekvent. Blir ett slags motsatt belöningssystem. Dessutom blir man medveten om sina destruktiva tankar och bryter beteendet. Ikväll började jag ned detta igen för jag blir så arg att jag ska gå å grubbla över en grej som gör mig ledsen.

• Aniiee
    stellisen skrev 2014-08-11 01:37:05 följande:

Har gått runt och tänkt på detta ett tag nu. Tror ni, rent teoretiskt, att man kan sluta tänka på någon genom att koppla dessa tankar till fysisk smärta? Säg att man börjar spekulationer och tankar kring sitt ex och förhållandets slut, om man då nyper sig själv eller lätt slår sig själv, skulle man inte omedvetet då koppla tankarna till något dåligt och därmed sluta tänka på det? Kom att tänka på detta då min kompis införskaffat sig nått hundhalsband som sprutar vatten på hunden då den skäller. Vad tror ni? Skulle detta underlätta eller rentav eliminera oönskade tankar?

Det är faktiskt beteende 101, så... Ja, det funkar. Pablos hundar fast tvärt om, typ.
    The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
Svar på tråden koppla tankar till fysisk smärta