Har skatteverket gjort rätt? Deklarationsfråga
Jag hade räknat med en hyfsat stor summa pengar i skatteåterbäring men det visade sig att jag endast skulle få hälften av den summa som den preliminära deklarationen sagt. En person på skatteverket hade gått in och ändrat i min deklaration och nu är jag fundersam över om detta verkligen skulle göras.
Hoppas någon kan reda ut situationen åt mig :)
I slutet på mars förra året avvecklade jag min enskilda firma då jag blev sjuk och blev långvarigt sjukskriven (är fortfarande sjukskriven). Enligt bokföringen gick företaget med förlust och detta deklarerade jag naturligtvis och därefter fick jag sjukpengar från försäkringskassan. Pengarna från försäkringskassan är skattade när man får dem och dessa siffror är i regel förtryckta på deklarationspapperna (så även i år) så jag fyllde endast i en NE-blankett utöver detta och skickade in deklarationen.
Där har då skatteverket gått in i efterhand och ändrat i min deklaration och deklarerat alla pengar från FK som inkomst i företaget! Vilket innebär att företagets förlust helt plötsligt blev en rejäl vinst som skulle beskattas. Borde inte detta innebära att pengarna från FK beskattas dubbelt? Hur kan det egentligen vara logiskt och rimligt?
Någon som kan hjälpa mig att förstå detta?