• pysselkiisen

Har skatteverket gjort rätt? Deklarationsfråga

Jag hade räknat med en hyfsat stor summa pengar i skatteåterbäring men det visade sig att jag endast skulle få hälften av den summa som den preliminära deklarationen sagt. En person på skatteverket hade gått in och ändrat i min deklaration och nu är jag fundersam över om detta verkligen skulle göras. 

Hoppas någon kan reda ut situationen åt mig :)

I slutet på mars förra året avvecklade jag min enskilda firma då jag blev sjuk och blev långvarigt sjukskriven (är fortfarande sjukskriven). Enligt bokföringen gick företaget med förlust och detta deklarerade jag naturligtvis och därefter fick jag sjukpengar från försäkringskassan. Pengarna från försäkringskassan är skattade när man får dem och dessa siffror är i regel förtryckta på deklarationspapperna (så även i år) så jag fyllde endast i en NE-blankett utöver detta och skickade in deklarationen.

Där har då skatteverket gått in i efterhand och ändrat i min deklaration och deklarerat alla pengar från FK som inkomst i företaget! Vilket innebär att företagets förlust helt plötsligt blev en rejäl vinst som skulle beskattas. Borde inte detta innebära att pengarna från FK beskattas dubbelt? Hur kan det egentligen vara logiskt och rimligt?

Någon som kan hjälpa mig att förstå detta?

• Svar på tråden Har skatteverket gjort rätt? Deklarationsfråga
  • ardath bey

Menar du att du deklarerade sjukpenningen som inkomst av tjänst men Skatteverket ansåg att det var inkomst av näringsverksamhet?
    Om du fick sjukpenningen som egen företagare finns det en viss logik att den beskattas som inkomst av näringsverksamhet.

• sportpappa

Prata med Skatteverket. Om pengarna från FK lagts in på företaget så är det fel och ska justeras.
    I deklarationen står de oskattade pengarna oberoende av om du fått ut dem med skatt dragen eller inte. I förväg vet man inte hur mycket skatt som ska dras. Vitsen med deklarationen är ju just för att räkna fram skatten.

• sportpappa
    sportpappa skrev 2014-08-11 06:50:12 följande:

Prata med Skatteverket. Om pengarna från FK lagts in på företaget så är det fel och ska justeras.
    I deklarationen står de oskattade pengarna oberoende av om du fått ut dem med skatt dragen eller inte. I förväg vet man inte hur mycket skatt som ska dras. Vitsen med deklarationen är ju just för att räkna fram skatten.

Jag har kollat lite mer på det nu och det verkar alltså vara korrekt att de ska in i firman och beskattas där. Dock ska de undantas från egenavgifter.
  • ardath bey

Vore intressant att få veta om det görs skatteavdrag på sjukpenning till egna företagare innan den betalas ut.

• ardath bey

Jag har också koillat liter mer. FK drar av 30% i prelskatt om mottagaren har F-skatt. Det innebär dock inte att sjukpenningen är skattad när man får den, bara att det görs en inbetalning som tillgodoräknas den slutgiltiga skatten.
    Vad det blir för skatt i slutändan kan ju både bli lägre eller högre än 30% på inkomsten.

En sak jag inte förstår är att enligt frågeställningen så var summan från FK förtryckt på deklarationen. Om den var förtryckt som inkomst av tjänst borde det innebära att 100% av den tas med i skatteberäkningen.
    Om det isätllet är så att den tas med i beräkningen av näringsverksamhet, som enligt frågeställningen gick med underskott (ersättningen frånräknad) så borde inte 100% av FK-ersättningen beskattas.
    Så hur kan det blir högre skatt i slutändan?
    I den preliminära beräkningen kan ju inte underskottet av näringsverksamhet ha beaktats eftersom den inte är känd för Skatteverket förrän deklarationen är gjord.

• pysselkiisen

Skillnaden i slutändan blev att jag skulle betala ca 40.000 mer i skatt än den preliminära deklarationen angett så för en privatperson som varit långtidssjukskriven var det en enorm summa som jag hade hoppats på kunna använda till en resa eller liknande. 

Men om jag förstår er rätt så stämmer det alltså att det ska deklareras så här?

• ardath bey

I den preliminära uträkningen, var summan från Försäkringskassan förtryckt som inkomst av tjänst?
    Vid ändringen som Skatteverket gjorde, minskades isåfall inkomst av tjänst med den summan som tidigare var förtryckt som inkomst från Försäkringskassan?
    (Ursäkta om det är dumma frågor)

• pysselkiisen

Ja det stod som inkomst av tjänst, kollade faktiskt aldrig om den summan sedan togs bort när det deklarerades på företaget istället. Förmodade bara att det gjordes.

• ardath bey

Du får väl jämföra skatteuträkningen enligt det preliminära beskedet med vad det slutligen blev och se om tjänsteinkomsten ändras?
    Känner du någon som kan sätta sig med dig och dina papper för att se varför det blev en sån skillnad? Jag tror det kan vara en god idé att gå igenom detta med alla uppgifter framför sig.

• ardath bey

Du måste väl förresten fått brev från Skatteverket där de överväger vad de vill ändra i din deklaration?

• pysselkiisen

Ja jag fick brev men begrep inte hälften av vad där stod. Ringde tom upp handläggaren och bad henne förklara men blev inte mycket klokare..

Svar på tråden Har skatteverket gjort rätt? Deklarationsfråga