• Erfdgt

Hur mycket får era 8-åringar i måndas- eller veckopeng?

Vår dotter fyller snart 8år (börjar andra klass nu) och hon får 100kr i månadspeng. Hon städar allt som oftast sitt rum själv och hjälper till med diverse här hemma ibland. Vi betalar lördagsgodis, kläder hon behöver, biobesök och såna nöjen osv. 

Nu blir jag lite nyfiken på hur ni andra med barn i samma ålder gör gällande det här med månads- och veckopeng? :)

• Svar på tråden Hur mycket får era 8-åringar i måndas- eller veckopeng?
  • Erfdgt
    SecretMe skrev 2014-08-11 12:49:38 följande:

En tråd till om månadspengar, jaja då postar jag den här länken här också då.
    Lite siffror från Swedbank om just detta.

www.swedbank.se/privat/bara-for-barn-lyckoslanten/fickpengar/

Ja, jag blev lite inspirerad och nyfiken på hur andra föräldrar till barn i samma ålder som mitt resonerar kring saken.

Jag har redan sett siffrorna från Swedbank, men tack ändå.
  • SecretMe

Tycker det låter som en rimlig månadspeng till en 8-åring.

• mammalovis

En kompis till mig sa att hennes tre barn får en tia per år de är, äldsta pojken är 13 år och flickorna 11 och 9 år.

• Erizajo

Ö en tia per år??? Haha jag har en dotter som blir sju om en månad hon ska börja få veckopeng, vi tänkte då 20 kr. Vi betalar såklart alla kläder godis och sånt dessa pengar får hon köpa vad hon vill för. Utom godis då för det får hon bara äta på lördagar och en mängd vi ger.

• Erfdgt
    SecretMe skrev 2014-08-11 12:53:57 följande:

Tycker det låter som en rimlig månadspeng till en 8-åring.

Ja, vi har väl som också tyckte det :) Och hon verkar klara sig bra på den pengen!
  • Erfdgt
    mammalovis skrev 2014-08-11 12:55:04 följande:

En kompis till mig sa att hennes tre barn får en tia per år de är, äldsta pojken är 13 år och flickorna 11 och 9 år.

Jag hade en kompis när jag var liten som också hade så fram till 13år, då började dom få halva barnbidraget. Alltså när dom började högstadiet och hade lite mer sociala utgifter så att säga, tex bio, bowling osv.
  • Erfdgt
    Erizajo skrev 2014-08-11 13:31:01 följande:

Ö en tia per år??? Haha jag har en dotter som blir sju om en månad hon ska börja få veckopeng, vi tänkte då 20 kr. Vi betalar såklart alla kläder godis och sånt dessa pengar får hon köpa vad hon vill för. Utom godis då för det får hon bara äta på lördagar och en mängd vi ger.

Hon menade att dom får en tia per år dom är, alltså ett barn som är 7år får 70kr i månaden, en som är 11år får då 110kr osv.

Vår dotter hade veckopeng fram tills detta året (hon var då drygt 7år), hon hade då 20kr/vecka. Sedan höjde vi till 100kr i månaden istället och jag upplever nog att hon blivit bättre på att spara efter det. Men hon har ju blivit lite äldre också hehe
  • darling87

Min tös får 80 kr i månaden + om hon hjälper till här hemma får hon extra pengar. Det har blivit hon är väldigt hjälpsam då hon alltid vill köpa ngt extra.. sedan vill hon ej städa rumet lr plocka undan efter sig får hon bara sin fasta månadspeng. Hon är snart 8 år

min son på 6 får 60 kr i månaden. Han har valt att ej hjälpa till bara gapar å så vidare så han får aldrig ngt extra i pengar.

Tvillingar på 3 år får inget speciellt i pengar utan jag köper det som de vill ha lr liknande inte alltid men men

• Penida

Nu är vår dotter bara 7 år men hon får 25 kr i veckan och jag ser inte att vi kommer förändra det på ett tag.

Avskyr CIO-metoder
Svar på tråden Hur mycket får era 8-åringar i måndas- eller veckopeng?