• Anonym (Hm)

Funkar Timothy som namn?

Hej! Funkar Timothy som namn på ett svenskt barn? 

Det är det enda namn vi verkligen gillar, men vi vill ändå att det ska passa in i samhället samt att vi ska få slippa WT-stämpeln. Vi har ett svenskt efternamn (Sjöberg). Såg i tidningen att det fanns ett svenskt barn med namnet, men tvekar ändå. Sonen är 1 vecka och skulle passa så fint i namnet. Timothy Sjöberg, låter det galet? Alternativet är att välja namnet Tim så att det ser "bättre" ("svenskare") ut på papper, men att kalla honom Timothy, men det är ju bara omständigt att heta två olika saker i folkmun och på papper...

• Svar på tråden Funkar Timothy som namn?
  • Anonym (Magic)
    Anonym (Hm) skrev 2014-08-11 19:45:54 följande:

Hej! Funkar Timothy som namn på ett svenskt barn? 

Det är det enda namn vi verkligen gillar, men vi vill ändå att det ska passa in i samhället samt att vi ska få slippa WT-stämpeln. Vi har ett svenskt efternamn (Sjöberg). Såg i tidningen att det fanns ett svenskt barn med namnet, men tvekar ändå. Sonen är 1 vecka och skulle passa så fint i namnet. Timothy Sjöberg, låter det galet? Alternativet är att välja namnet Tim så att det ser "bättre" ("svenskare") ut på papper, men att kalla honom Timothy, men det är ju bara omständigt att heta två olika saker i folkmun och på papper...

Det funkar alldeles utmärkt!
  • BCH52
    Korpen skrev 2014-08-11 19:48:14 följande:

Klart det funkar, men många kommer kalla honom Tim eftersom Timothy är så långt.

Namnet kommer att fungera utmärkt som sagt. Men jag kan garantera att det bli Tim i de allra flesta sammanhang. Troligen kommer ni också att kalla honom för Tim (när ni inte ska gräla på honom förstås). Men om det är ok för er så kör på.
  • Anonym (Magic)
    BCH52 skrev 2014-08-11 19:53:59 följande:
    Namnet kommer att fungera utmärkt som sagt. Men jag kan garantera att det bli Tim i de allra flesta sammanhang. Troligen kommer ni också att kalla honom för Tim (när ni inte ska gräla på honom förstås). Men om det är ok för er så kör på.
    det kan ju bli Timmy också..
  • Flygfotogen

Timothy, Tim och Timmy är ungefär de mesigaste namn jag känner till. Kan inte föreställa mig en 40-årig lång och muskulös man med helskägg som heter Timmy.

• mizzuba

Jag tycker Timothy låter jättefint, inte alls som något WT-namn. Tim kommer garanterat bli ett smeknamn, så det borde inte vara några problem. Glad

• Anonym (Lol)

Men hur ska ni uttala det? Th-ljudet finns inte på svenska?

• MySecret
    Flygfotogen skrev 2014-08-12 17:08:58 följande:

Timothy, Tim och Timmy är ungefär de mesigaste namn jag känner till. Kan inte föreställa mig en 40-årig lång och muskulös man med helskägg som heter Timmy.

Jag känner en biffig, skäggig kille i 30års åldern som heter Timmy ;)
  • MySecret

Timothy fungerar helt ok med ett efternamn tycker jag :)

Ingen favorit hos mig men ett namn man hört förr som ändå är hyfsat ovanligt.

• MallaL

Ett så uppenbart engelskt namn med ett svenskt efternamn, nej, inte snyggt. Ska ni uttala det på engelska?

• Anonym (Hm)
    Anonym (Lol) skrev 2014-08-12 17:19:08 följande:

Men hur ska ni uttala det? Th-ljudet finns inte på svenska?

Hur uttalar man Thomas, Jonathan, Nathalie och Therese?
  • Anonym (Lol)
    Anonym (Hm) skrev 2014-08-12 18:57:19 följande:

Hur uttalar man Thomas, Jonathan, Nathalie och Therese?

Menar du att ni uttalar det Timotty?
  • Anonym (jb)
    MySecret skrev 2014-08-12 17:19:23 följande:
    Jag känner en biffig, skäggig kille i 30års åldern som heter Timmy ;)
    Jag med och det låter skittöntigt. 
  • Anonym (Magic)

Kan ju ta Timo annars

• Anonym (Fia)

Timothy är mitt favoritnamn på killar. Har haft det som favoritnamn i många år.

Svar på tråden Funkar Timothy som namn?