• Thingvellir

Mat i ugn

Jag har nyligen träffat en kille, och han gillar inte att steka mat hemma hos sig för att det blir så 'greasy.'

Så, har någon förslag på mat i ugn (eller som man kokar + ugn kanske?)
    Är själv rätt usel på matlagning, och tänker mig toterllinigratäng och fisk i ugn men han är inte så förtjust i något av det tyvärr så.. lite hjälp? :)

I make no sense
  • Svar på tråden Mat i ugn
  • Hobbyarkitekt

Lax

Falukorv med ost

Lasange

Köttfärslimpa

Grytor

Soppor

Wok

• Tonårsmamman1

Min dotters favorit är fläskfilé eller kycklingfilé med vitlöksost och CF över, samt ett smördegstäcke.

Om du googlar så finns det massor av goda recept som man tillagar i ugnen.

• Drottningen70

Vilken tönt. Haha. Han får väl laga sin egen mat.

• Nyfiken gul

allt du kan göra på spisen kan du göra i ugnen..  Det är faktiskt inte svårare än så egentligen. 

Enkel god vardagsmat är tex 

Baconlindade tjocka korvar typ chorizo, frukostkorv, kabanoss osv  linda bacon kring korvarna, lägg i ugnsfat och in i ugn tills baconet fått fin färg. ca 15 min. Servera med potatismos och tillbehör

Potatis och skinkgratäng - gör som janssons frestelse men du har skinka istället för ansjovisen, krydda med valfria kryddor. 

Egna köttbullar, gör köttbullesmet rulla och lägg i långpanna. Stek i ugn tills dom är genomstekta .

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Thingvellir
    Drottningen70 skrev 2014-08-11 21:33:44 följande:

Vilken tönt. Haha. Han får väl laga sin egen mat.

Men herregud, vi ska ju såklart laga mat tillsammans. Vi båda har dock usel fantasi.
    I make no sense
  • pigglet

Köp en lergryta, då blir det inte ens något stök i ugnen  Skrattande
    Gott i lergryta är tex hel kyckling (smält smör, salt, peppar eller grillkrydda) typ 1,5 timme 175*
    Eller kalops.
    Eller pulled pork
    Eller vilken stek som helst, eller köttgryta. Oändliga möjligheter.

• Nyfiken gul

om han tycker det stänker för mycket kanske han själv inte är så haj på matlagning? 

man kan faktiskt steka biffar, pannkakor och annat på spisen utan att det blir varken osigt eller greasy. 

Tro mig, mat du gör i ugn kan vara MYYYYYCKET mera äckligt och gresy att ta reda på ...  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Hobbyarkitekt
    Hobbyarkitekt skrev 2014-08-11 21:21:28 följande:

Lax

Falukorv med ost

Lasange

Köttfärslimpa

Grytor

Soppor

Wok

Även burritos (typ beanburritos), samt wraps och vårrullar.
Svar på tråden Mat i ugn