Mycket stor livmoder för tiden
Vi var på inskrivning för en vecka sedan och jag som väntar tredje barnet (men våra två andra barn är ca 10 år äldre) tycker mig ha känt livmodern bara ett par-tre cm under naveln. När jag frågade BM sa hon att det vore mycket osannolikt, men precis innan vi skulle gå kände hon ändå efter. Det visade sig att jag hade rätt, att livmodern i vecka 12+3 nådde 2 cm under naveln. Nu när det gått sex dagar är den precis i höjd med naveln.
Vi hade bara en mycket kort stund för frågor eftersom hon hade en ny patient på väg in men jag frågade om det kunde bero på tvillingar och hon sa att det kunde det vara, att vi skulle få se i vecka 18-19 på ultraljudet.
När vi kom hem den dagen var vi mycket fundersamma och jag som gärna vill veta googlade såklart järnet, både på svenska och engelska. Som jag förstått det kan livmoderns storlek bero på ett antal orsaker, nämligen:
1. Att jag räknat fel på tiden. Mycket osannolikt dock eftersom vi använt skydd och jag testade negativt månaden innan. Testade positivt mycket tydligt i vecka 3+3.
2. Att fostret är stor för sin tid. Men det känns ju extremt stort att livmodern vuxit så mycket som till naveln, det borde den väl inte göra förrän runt vecka 18?
3. Att jag råkat ut för mola, druvbörd. Läskigt.
4. Flerbarnsbörd.
Finns det någon som råkat ut för liknande? Finns det någon som har någon tanke om vad livmoderns storlek kan bero på?
Jag ska få ett tidigare ultraljud, jag mailade barnmorskan och hon skrev en remiss dagen efter. Tyvärr. har vår ultraljudsmottagning bara öppet tisdag till torsdag och nu har jag väntat sedan i onsdags (då jag skrev mailet). Det är inte många dagar - men det enda jag kan tänka på är om det finns en bebis i min mage, eller om det är mola det rör sig om... jag tänker på det här hela tiden och kan knappt fokusera på annat - inte heller sova.
Så, om någon här har en tanke tar jag tacksamt emot den!