• Knasmamman91

För mycket/lite kläder??

Har någon av er tips på hur jag ska klä min dotter som är 2,5 månader nu i höst/vinter? Vad har man under overallen? Hur klär man henne i vagnen på hösten? Jacka eller overall på hlstmånaderna? Skor? Känner mig helt lost i detta med kläder då jag är rädd av klä på både för mycket och för lite :-P

Så erfarna föräldrar, kom gärna med tips!

• Svar på tråden För mycket/lite kläder??
  • Lena

Overaller med fot och inga skor innan barnet kan gå :)

• Knasmamman91
    Lena skrev 2014-08-11 22:51:57 följande:

Overaller med fot och inga skor innan barnet kan gå :)

Är det overaller på hösten med som gäller då? Åkpåse, hur vet man om det behövs i vagnen? Och isf hur påklätt är det i åkpåsen?
  • Lena

Vi har aldrig använt åkpåse, så kallt har vi inte haft det.

Vi har använt tunna overaller i mjuk manchester eller tunn fleece på senhösten.

Ha lite mer kläder på barnet än dig första året så blir det bra :)

• Knasmamman91
    Lena skrev 2014-08-11 23:22:20 följande:

Vi har aldrig använt åkpåse, så kallt har vi inte haft det.

Vi har använt tunna overaller i mjuk manchester eller tunn fleece på senhösten.

Ha lite mer kläder på barnet än dig första året så blir det bra :)

Okej tack för tipsen! Guld värt!
  • Mellanmjölkens land

Inga riktiga skor innan barnet kan gå men vi har haft fårskinnstossor. Jättevarmt och skönt till små fötter.

Annars skulle jag nog sikta på en overall i fleece eller vindfleece.

Under barnet kan det vara mysigt med ett fårskinn

• Knasmamman91
    Mellanmjölkens land skrev 2014-08-12 16:28:31 följande:

Inga riktiga skor innan barnet kan gå men vi har haft fårskinnstossor. Jättevarmt och skönt till små fötter.

Annars skulle jag nog sikta på en overall i fleece eller vindfleece.

Under barnet kan det vara mysigt med ett fårskinn

Vet du vart man kan köpa fårskinn till vagn till bra pris? Har inget nämligen :)
  • Mellanmjölkens land

Vi har haft ett "veganskt fårskinn" som vi köpt på en medeltidsmarknad i vagnen. Vad de gör är att de klipper fåret och sen tovvar ihop botten så att det sitter ihop, fåret däremot betar vidare i hagen

Jag har inte velat ha ett icke-ekologiskt fårskinn eftersom de oftast är kromgarvade men de ekologiska är så dyra att jag inte velat riskera att bebisen kräks på det. Den tovade varianten har varit en bra medelväg och kostat 600:-

• Natulcien

Vår son föddes i slutet av oktober, så han tillbringade sina första månader i vagn och i höst-/vinterväder.

När han var nyfödd hade vi en slags kombinerad åkpåse-vinteroverall som hade luva och ärmar men inga ben, utan nederdelen var som en påse. I den hade han bara sina innekläder samt raggsockor. Mössa och vantar efter temperatur.
    Senare skaffade vi en riktig åkpåse och i den hade han en fleeceoverall över innekläderna, ullraggsockor på fötterna och mössa/vantar.

Känn på bebisen oftas så att hon inte känns kall eller för varm, så lär du dig snart att reglera kläderna. Det är nog vanligare att man klär på för mycket än för lite... Flört
    Viktigt också att man knäpper upp och klär av när man går in med vagnen någonstans!

• sommarbarnet

Känner samma sak! Så svårt att veta hur de ska kläs. Har också en dotter på 2.5 månader.

Köpte ett fårskinn att ha i vagnen då hon var alldeles blöt i svett när hon låg där.

• Indianica

Om hon ska ligga i en vagn med liggdel som skyddar mot vind, så är det enklaste om du köper en mjuk overall det behöver nte vara en riktig vinteroverall för hon ska knappast sitta i snön, så något mjukt typ fleece eller vadderad overall duger gott. Köp ett par mjuka och bra vantar för händerna kommer bli mest utsatt för kyla då hon lär sticka upp dem och så en mössa och varma sockar så klart. inga skor behövs. Annars är det bara att skaffa en åkpåse eller lägga på filtar beroende på hur kallt det är, ju kallare, desto fler filtar så klart, eller så lägger du på ett litet duntäcke.

• Harmagedon

Mina har varit yngre än din under den kallaste delen av året. Födda i november och september. Han som är född i november hade jag bara vanliga kläder, mössa och vantar i en åkpåse i vagnen. Smidigt att bara öppna åkpåsen när man kom in i en varm affär eller dylikt.

Septemberungen åkte inte vagn så henne hade jag innanför min egen vinterjacka i en sele. Till henne hade jag en tunn ullfrotte overall från Pop och vindtät mössa. Fick aldrig tossor att funka på henne så körde med raggsockor på fötterna.

• Knasmamman91
    Mellanmjölkens land skrev 2014-08-13 09:40:33 följande:

Vi har haft ett "veganskt fårskinn" som vi köpt på en medeltidsmarknad i vagnen. Vad de gör är att de klipper fåret och sen tovvar ihop botten så att det sitter ihop, fåret däremot betar vidare i hagen

Jag har inte velat ha ett icke-ekologiskt fårskinn eftersom de oftast är kromgarvade men de ekologiska är så dyra att jag inte velat riskera att bebisen kräks på det. Den tovade varianten har varit en bra medelväg och kostat 600:-

Är det mycket jobb med fårskinn då? Någon som pratade om att man måste borsta och schamponera det nämligen :P 
  • Knasmamman91
    Natulcien skrev 2014-08-13 09:54:29 följande:

Vår son föddes i slutet av oktober, så han tillbringade sina första månader i vagn och i höst-/vinterväder.

När han var nyfödd hade vi en slags kombinerad åkpåse-vinteroverall som hade luva och ärmar men inga ben, utan nederdelen var som en påse. I den hade han bara sina innekläder samt raggsockor. Mössa och vantar efter temperatur.
    Senare skaffade vi en riktig åkpåse och i den hade han en fleeceoverall över innekläderna, ullraggsockor på fötterna och mössa/vantar.

Känn på bebisen oftas så att hon inte känns kall eller för varm, så lär du dig snart att reglera kläderna. Det är nog vanligare att man klär på för mycket än för lite... Flört
    Viktigt också att man knäpper upp och klär av när man går in med vagnen någonstans!

Okej tack för tipsen! :) Haha jo känns som att jag kommer råka klä på aningen för mycket, men får väl köra med lager på lager i början så det är lättare att fixa :) Däremot har jag fått höra att jag haft för lite på henne nu i sommar när hon haft långärmat och långbyxor samt strumpor med en filt på. Då har vi ju givetvis kört bil med ac på och inte så mycket i vagnen när det är så varmt, men att det skulle vara för lite har gjort mig nervös inför vinter att jag tar på henne för lite :P
  • Knasmamman91
    sommarbarnet skrev 2014-08-13 10:41:17 följande:

Känner samma sak! Så svårt att veta hur de ska kläs. Har också en dotter på 2.5 månader.

Köpte ett fårskinn att ha i vagnen då hon var alldeles blöt i svett när hon låg där.

Ja men visst är det! Vill ju inte att dom ska frysa eller svettas :) Okej har det hjälpt tycker du? Vart köpte du det? :)
  • Knasmamman91
    Indianica skrev 2014-08-19 16:02:12 följande:

Om hon ska ligga i en vagn med liggdel som skyddar mot vind, så är det enklaste om du köper en mjuk overall det behöver nte vara en riktig vinteroverall för hon ska knappast sitta i snön, så något mjukt typ fleece eller vadderad overall duger gott. Köp ett par mjuka och bra vantar för händerna kommer bli mest utsatt för kyla då hon lär sticka upp dem och så en mössa och varma sockar så klart. inga skor behövs. Annars är det bara att skaffa en åkpåse eller lägga på filtar beroende på hur kallt det är, ju kallare, desto fler filtar så klart, eller så lägger du på ett litet duntäcke.

Okej men om jag tar en overall som är täckt över händerna behövs det extra vantar då tror du? På den tunna varianten då alltså. Fick en overall av svärmor utan fotdel på dessvärre så får köpa tossor till dom tror jag men den är så himla tjock så det får nog bli om man skulle ha henne med i pulka eller nått :) Tror det kommer bli så att under vintern/precis innan vintern kommer jag byta till sittdelen då jag har en vagn med relativt liten liggdel. Räcker det då med fotsacken eller ska man köpa till sittdyna/åkpåse? :) *tusen frågor* haha
  • Knasmamman91
    Harmagedon skrev 2014-08-19 16:25:42 följande:

Mina har varit yngre än din under den kallaste delen av året. Födda i november och september. Han som är född i november hade jag bara vanliga kläder, mössa och vantar i en åkpåse i vagnen. Smidigt att bara öppna åkpåsen när man kom in i en varm affär eller dylikt.

Septemberungen åkte inte vagn så henne hade jag innanför min egen vinterjacka i en sele. Till henne hade jag en tunn ullfrotte overall från Pop och vindtät mössa. Fick aldrig tossor att funka på henne så körde med raggsockor på fötterna.

Okej då kanske det får bli åkpåse ändå, har varit lite emot då jag mest sett så dyra, men då kanske det är det smidigaste att köra på ändå :) Tack för tipsen!
  • Bling1975

Det beror lite på vilken vagn man har och om barnet gillar att åka vagn. Mitt barn hade lock på vagnen så åkpåse blev lite mycket. Vi hade en fleeceoverall och filtar istället. Det som är dumt med åkpåse är att det är otympligt att bära i om man måste lyfta upp ett ledset barn. Bebisoverallerna har ofta två dragkedjor så det brukar räcka att dra upp de om man går in i en butik.

• Knasmamman91
    Bling1975 skrev 2014-08-20 08:35:06 följande:

Det beror lite på vilken vagn man har och om barnet gillar att åka vagn. Mitt barn hade lock på vagnen så åkpåse blev lite mycket. Vi hade en fleeceoverall och filtar istället. Det som är dumt med åkpåse är att det är otympligt att bära i om man måste lyfta upp ett ledset barn. Bebisoverallerna har ofta två dragkedjor så det brukar räcka att dra upp de om man går in i en butik.

Ja ibland är hon nöjd i vagnen men ibland är hon även jättearg i vagnen så jag måste bära henne, åh va jobbigt med att bestämma sig och hoppas jag blir lite klokare innan det blir för kallt :P
Svar på tråden För mycket/lite kläder??