• Hobbyarkitekt

Kompisen ska ha barn - vilken stavning (namn)?

Min kompis och hennes kille ska ha barn. De ska få en son och namnen är redan klara (fick dock inte nämna alla namnen här).
    Tilltalsnamnen skall iaf vara BERNARD. Dock tvekar min vän på huruvida hon ska ha med ett "H" i namnet (Bernhard) eller ej (Bernard).

Vad tycker ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kompisen ska ha barn - vilken stavning (namn)?
  • Hobbyarkitekt

Jag vill bara säga det att uttalet kommer att vara detsamma, oavsett stavning (dvs uttalas BÄRNAD).

• Hobbyarkitekt

Ni får väldigt gärna kommentera varför ni röstar som ni gör. Om ni har något tycke i frågan, eller om ni bara röstar för röstandets skull, typ.

• Anonym (Bertrand)
    Hobbyarkitekt skrev 2014-08-11 23:55:09 följande:

Ni får väldigt gärna kommentera varför ni röstar som ni gör. Om ni har något tycke i frågan, eller om ni bara röstar för röstandets skull, typ.

Ska det inte uttalas Bärnard?
  • Hobbyarkitekt
    Anonym (Bertrand) skrev 2014-08-12 00:29:30 följande:

Ska det inte uttalas Bärnard?

Hm, jo, fast "R":et hörs ju inte. Det första möjligtvis, men inte det andra.

Skitsamma. De vet hur det ska uttalas och de vet att det uttalas lika oavsett om där är ett "H" med, eller ej.

Frågan gäller "H":et.
  • Anonym (Bertrand)
    Hobbyarkitekt skrev 2014-08-12 00:40:47 följande:
    Hm, jo, fast "R":et hörs ju inte. Det första möjligtvis, men inte det andra.

Skitsamma. De vet hur det ska uttalas och de vet att det uttalas lika oavsett om där är ett "H" med, eller ej.

Frågan gäller "H":et.
    Vore det inte cool att stava det Bærnard? hehe nerå men det är bättre utan h:et
  • Mithi

Om H:et inte ska uttalas ska de självklart inte ha ett H med i namnet! Det skapar bara förvirring och svårigheter kring att stava och uttala namnet om du frågar mig.

• Hobbyarkitekt
    Mithi skrev 2014-08-12 06:40:41 följande:

Om H:et inte ska uttalas ska de självklart inte ha ett H med i namnet! Det skapar bara förvirring och svårigheter kring att stava och uttala namnet om du frågar mig.

Fast nu finns dessa två stavningar för samma namn - och de uttalas likadant. Frågan är bara vad som ser bäst ut, typ.
  • Natulcien

Jag är generellt allergisk mot att peta in h'n i namn om de inte behövs för uttalet, ex. Sarah, Nathalie, Matthias, Elisabeth, Thomas etc.

Men i vissa fall är det faktiskt estetiskt snyggare med ett 'h', som i John och Jonathan t.ex., och jag tycker att Bernhard är snyggare än Bernard.

Så min röst faller på Bernhard.

• Hobbyarkitekt
    Natulcien skrev 2014-08-12 09:31:44 följande:

Jag är generellt allergisk mot att peta in h'n i namn om de inte behövs för uttalet, ex. Sarah, Nathalie, Matthias, Elisabeth, Thomas etc.

Men i vissa fall är det faktiskt estetiskt snyggare med ett 'h', som i John och Jonathan t.ex., och jag tycker att Bernhard är snyggare än Bernard.

Så min röst faller på Bernhard.

Ja, i just det här faller så är det ju inget hittepå, detta "H".

Det handlar om att välja antingen den tyska stavningen Bernhard (alltså MED "h"), eller den engelska stavningen Bernard (alltså UTAN "h").

Kompisen meddelade dock att de bestämt sig för den engelska stavningen UTAN "h", då den stavningen funnits längre i Sverige än den tyska stavningen.

Tack alla som röstat och kommenterat!
Svar på tråden Kompisen ska ha barn - vilken stavning (namn)?