Min kompis skryter om pengar
Hej
Jag har en kompis, dvs inte nära vän, som jag lärt känna genom att hon är tillsammans med en släkting till mig.
Hon har alltid varit bra på att ta plats och ser alltid till att vara i centrum för allas uppmärksamhet i alla möjliga sammanhang. Detta har jag funnit ganska charmigt tidigare. Nu när hon kommit ut i arbetslivet efter ett par års studier så har hon högljutt börjat skryta om de pengar hon och hennes sambo nu tjänar. De har helt okej jobb med normala löner, hennes kille tjänar en aning över medelinkomsttagaren. Hon skryter om allt de ska göra, om sina nya bilar, resor, restaurangbesök, elektronikprylar osv. Hon pratar heeeela tiden om allt de ska göra nu när de har så mycket pengar och berättar ingående om deras sparande osv.
"Pengar kommer inte att vara ett problem för oss" brukar hon säga minst en gång varje gång vi ses, som svar när jag försiktigt försökte påtala att husrenovering kan vara väldigt kostsamt i ett samtal som rörde ett hus de planerar att köpa. (Eftersom jag av erfarenhet vet detta då jag och min man bor i ett hus vi renoverar löpande). Hon är helt uppe i det blå gällande vad saker och ting kostar.
Vi har andra vänner som tjänar betydligt mer men de skulle aldrig för en sekund skulle skryta om varken prylar eller pengar eller prata om hur mycket de lägger undan till sparande. De är så otroligt jordnära och det är en egenskap jag uppskattar. Själva är vi vanliga svenssons som klarar oss bra men inte lever något lyxliv.
Jag vet inte om det är den hederliga svenska avundsjukan som drabbat mig, men jag kan inte rå för att jag tycker det är så otroligt osmakligt att skryta om sina pengar... Det är inte heller så att denna kompis tjänar storkovan, hon har ett helt vanligt jobb inom ett vårdyrke. Jag missunnar henne absolut inte sina pengar men tycker att man kan sköta det snyggare....
Vet inte, kanske är det typiskt "Jantelagstänk" av mig?
Vad tycker ni? Är detta något man kan påtala eller ska jag bara låta det vara?