• Anonym (Hon med en rik kompis)

Min kompis skryter om pengar

Hej
    Jag har en kompis, dvs inte nära vän, som jag lärt känna genom att hon är tillsammans med en släkting till mig.

Hon har alltid varit bra på att ta plats och ser alltid till att vara i centrum för allas uppmärksamhet i alla möjliga sammanhang. Detta har jag funnit ganska charmigt tidigare. Nu när hon kommit ut i arbetslivet efter ett par års studier så har hon högljutt börjat skryta om de pengar hon och hennes sambo nu tjänar. De har helt okej jobb med normala löner, hennes kille tjänar en aning över medelinkomsttagaren. Hon skryter om allt de ska göra, om sina nya bilar, resor, restaurangbesök, elektronikprylar osv. Hon pratar heeeela tiden om allt de ska göra nu när de har så mycket pengar och berättar ingående om deras sparande osv.

"Pengar kommer inte att vara ett problem för oss" brukar hon säga minst en gång varje gång vi ses, som svar när jag försiktigt försökte påtala att husrenovering kan vara väldigt kostsamt i ett samtal som rörde ett hus de planerar att köpa. (Eftersom jag av erfarenhet vet detta då jag och min man bor i ett hus vi renoverar löpande). Hon är helt uppe i det blå gällande vad saker och ting kostar.

Vi har andra vänner som tjänar betydligt mer men de skulle aldrig för en sekund skulle skryta om varken prylar eller pengar eller prata om hur mycket de lägger undan till sparande. De är så otroligt jordnära och det är en egenskap jag uppskattar. Själva är vi vanliga svenssons som klarar oss bra men inte lever något lyxliv. 

Jag vet inte om det är den hederliga svenska avundsjukan som drabbat mig, men jag kan inte rå för att jag tycker det är så otroligt osmakligt att skryta om sina pengar... Det är inte heller så att denna kompis tjänar storkovan, hon har ett helt vanligt jobb inom ett vårdyrke. Jag missunnar henne absolut inte sina pengar men tycker att man kan sköta det snyggare....

Vet inte, kanske är det typiskt "Jantelagstänk" av mig?
    Vad tycker ni? Är detta något man kan påtala eller ska jag bara låta det vara? 

• Svar på tråden Min kompis skryter om pengar
  • Anonym (hm)

Nyrika har en tendens att alltid visa upp och skylta med vad de har och hur bra deras tillvaro är. De har ofta kommit upp sig från usla förhållanden och är överstolta. Denna kategori är ofta den du ser i sportbilar etc.Kanske har de gjort en klassresa från hyreslägenheten i sämre området till villan i det bättre.  De med gamla pengar håller truten istället och håller låg profil och där ligger en väsentlig skillnad. Jag tycker absolut inte att det är jantetänk från din sida utan den här typen av klientel kan bli lätt tradiga att lyssna på stup i kvarten. Då är det mer ärligt och rakt att du säger rakt ut. "-Kan vi inte prata om något annat istället för att bara prata pengar" och tillägg att du inte är värst intresserad.

Anonym (hm) skrev 2014-08-12 00:00:45 följande:

Nyrika har en tendens att alltid visa upp och skylta med vad de har och hur bra deras tillvaro är. De har ofta kommit upp sig från usla förhållanden och är överstolta. Denna kategori är ofta den du ser i sportbilar etc.Kanske har de gjort en klassresa från hyreslägenheten i sämre området till villan i det bättre.  De med gamla pengar håller truten istället och håller låg profil och där ligger en väsentlig skillnad. Jag tycker absolut inte att det är jantetänk från din sida utan den här typen av klientel kan bli lätt tradiga att lyssna på stup i kvarten. Då är det mer ärligt och rakt att du säger rakt ut. "-Kan vi inte prata om något annat istället för att bara prata pengar" och tillägg att du inte är värst intresserad.

Bra sammanfattat, precis så är det!
    Ska säga det nästa gång, för gudarna ska veta att jag är less på detta ständiga malande om pengar...
  • Anonym (hm)

Föreslå att ni skall tala om annat istället typ familj, knyppling, semester, stickning, karda ull, ysta ost, virk-SM eller vad nu som rör sig i en kvinnas hjärna:)
    Jag har full förståelse för dig och efter att själv bevittnat en del av dessa typer så får man söka leda in på nya spår istället men vara klar och tydlig vad man vill slippa höra som ett malverk.
    Lider med dig TS

Anonym (hm) skrev 2014-08-12 00:24:41 följande:

Föreslå att ni skall tala om annat istället typ familj, knyppling, semester, stickning, karda ull, ysta ost, virk-SM eller vad nu som rör sig i en kvinnas hjärna:)
    Jag har full förståelse för dig och efter att själv bevittnat en del av dessa typer så får man söka leda in på nya spår istället men vara klar och tydlig vad man vill slippa höra som ett malverk.
    Lider med dig TS

Hahaha,tack för fina förslag på samtalsämnen!! Sitter här och skrattar långt efter läggdags...

Tack, skönt ändå att andra upplevt samma så jag inte är ensam om det.
  • Anonym (My)

Vi har det väldigt bra ekonomiskt med villa, sammanlagd lön på ca 1.1 miljö, två nya bilar, en båt värd 1.5 mil, reser utomlands ca två ggr/år. Knappt inga lån och reser för sparade pengar. Endast våra närmaste vänner vet hur det ligger till och jag skulle aldrig skryta om det. Jag undviker istället att visa hur vi har det. Skäms ibland när jag berättar att vi ska åka på semester igen... Hur kul är det att höra som har det knapert? Nä, fy för såna människor.

• Anonym (hm)

Jag tror det bottnar i ett form av komplex för dessa personerna. Det kan anta intressanta stenåldersformer i mitt tycke där kvinnan i relationen ser upp till sin man som en gud, the selfmade guy. Hans bedrifter blir till stordåd och hela världen måste få veta hur lyckad han är.
    Men för att ta några exempel från de riktigt rika så lär en av Rausing bröderna ha kört en Volvo Amazon privat. Likväl Stenas grundare körde en Volvo 740 in på 2000 talet samt seglade en enkel Albin Vega segelbåt. De nyrika syns i snyggare splitter nya bilar och seglar runt med 60 fots segelbåtar runt kusten för att väcka maximalt med avund. Att de sedan i smyg nästan käkar radhusbiff för att ha råd är en annan femma.

Likväl kan de nyrika upplevas som lite buffliga och framhäver mer än gärna sin egen framgång och trivs i att trycka ned andra för att känna sig än mer lyckade. Men de har noll i fingertoppskänsla. Vet egentligen inte hur man för sig utan mer som man tror att man skall uppträda i sin nyvunna roll. Ta en åktur i de bättre områdena i en stad så kan du lätt avgöra nyrik-gamla pengar bara genom att se på husen...

• Anonym (Fattig mamma)

Eftersom jag lever på existensminimum är det extra störande att höra när någon berättar om hur mycket pengar de har. Jag brukar byta samtalsämne eller läsa en tidning, allt för att avbryta samtalet.

Tyvärr pratar jag ofta om hur dyrt allt är, hur lite pengar jag har etc. Förstår att det är jobbigt för de jag umgås med. Försöker verkligen att inte prata om det, men nästan allt man pratar om handlar om pengar.

• Anonym (smile)

Men detta handlar inte ens om rika personer, utan bara några som är lite valpigt glada att de båda har jobb, vilket är något man bör försöka uppnå som vuxen. Ganska gulligt egentligen.

Det lägger sig nog TS och de lär upptäcka hur dyrt allting är om de börjar renovera ett hus.

Den som har mest pengar i vår omgivning sitter alltid tyst i alla diskussioner av den typen och bara ler lite. En gång blev han misstagen för att vara en luffare på en stor auktion men vi kan väl säga att de ändrade sig när han tog hem en signerad Andy Warhol!

• Anonym (Mille)

Visst kan det vara irriterande att lyssna på det, speciellt när man vet om att det inte är Bill Gates vi har att göra med;).

Men jag tror också att det är lite jantelags tänkande, är du helt säker på att personen försöker skryta och trycka ner? Hon kanske bara är jätteglad att hon lyckats med sin utbildning, i hennes ögon är de kanske rika, och det är ju egentligen positivt att man är nöjd med sin livssituation:), ( även om vi andra inte tycker att den är fantastisk;)).

• Anonym (H)

Jag skulle inte bli lika provocerad av det som av en kompis som ringer till mig och beklagar sig över pengar, när människan är ensamstående och barnlös och får ut mellan 25-30000 i månaden. Jag själv är ensamstående morsa och får väl ut runt 17000. När jag berättar hur mycket/lite jag har kvar efter att ha betalat räkningarna varje månad utbrister hon "Herregud!" men fortsätter tjata om sin dåliga ekonomi (vi pratar om en person som sparar mellan 5-10.000 per månad). Om en annan kompis som går på a-kassa sa att "man får väl prioritera" när kompisen inte kunde följa med på en resa. Det är väl det hon gör sa jag. Hon prioriterar att betala räkningar och mat, sen är det nästan inget kvar...

• Teresiat

Piiiiiiiinsamt!!!! Så talar man inte med vänner och bekanta. De enda jag ibland kan berätta för när jag har en riktigt bra månad (har lön som baseras på vissa bonusar så den diffar kraftigt månad från månad) är min sambo och min mamma. De delar jag ALLT med - även lättnad/glädje för att mitt mycket pressande jobb faktiskt lönar sig riktigt bra mestadels. Sambon får även veta av anledningen att jag inte vill undanhålla pengar för honom.

Jag är en nyfiken själ... Hur mkt pengar tjänar hon och sambon ungefär? Vore ju extra pinsamt om det egentligen inte är så fasansfullt med pengar... Hm.. Eller det är nog lika pinsamt oavsett.

Anonym (Mille) skrev 2014-08-12 09:11:13 följande:

Visst kan det vara irriterande att lyssna på det, speciellt när man vet om att det inte är Bill Gates vi har att göra med;).

Men jag tror också att det är lite jantelags tänkande, är du helt säker på att personen försöker skryta och trycka ner? Hon kanske bara är jätteglad att hon lyckats med sin utbildning, i hennes ögon är de kanske rika, och det är ju egentligen positivt att man är nöjd med sin livssituation:), ( även om vi andra inte tycker att den är fantastisk;)).

Tror att hon är stolt över den resa hon gjort från att ha haft ströjobb efter studenten, därefter pluggat och levt på CSN-lån och sedan fått fast jobb. En resa som även jag och många andra gjort, så hon är inte direkt unik. Men ja, visst har hon rätt att vara stolt över denna bedrift men i mina ögon kanaliserar hon det på ett mycket osmakligt sätt. Har som sagt själv gått samma väg men jag skulle aldrig bete mig på det sättet ändå.
    Anonym (H) skrev 2014-08-12 10:52:06 följande:

Jag skulle inte bli lika provocerad av det som av en kompis som ringer till mig och beklagar sig över pengar, när människan är ensamstående och barnlös och får ut mellan 25-30000 i månaden. Jag själv är ensamstående morsa och får väl ut runt 17000. När jag berättar hur mycket/lite jag har kvar efter att ha betalat räkningarna varje månad utbrister hon "Herregud!" men fortsätter tjata om sin dåliga ekonomi (vi pratar om en person som sparar mellan 5-10.000 per månad). Om en annan kompis som går på a-kassa sa att "man får väl prioritera" när kompisen inte kunde följa med på en resa. Det är väl det hon gör sa jag. Hon prioriterar att betala räkningar och mat, sen är det nästan inget kvar...

Ja vad ska man säga? Pinsamt! Förstår din frustration
    Teresiat skrev 2014-08-12 18:20:52 följande:

Piiiiiiiinsamt!!!! Så talar man inte med vänner och bekanta. De enda jag ibland kan berätta för när jag har en riktigt bra månad (har lön som baseras på vissa bonusar så den diffar kraftigt månad från månad) är min sambo och min mamma. De delar jag ALLT med - även lättnad/glädje för att mitt mycket pressande jobb faktiskt lönar sig riktigt bra mestadels. Sambon får även veta av anledningen att jag inte vill undanhålla pengar för honom.

Jag är en nyfiken själ... Hur mkt pengar tjänar hon och sambon ungefär? Vore ju extra pinsamt om det egentligen inte är så fasansfullt med pengar... Hm.. Eller det är nog lika pinsamt oavsett.

Ja visst är det pinsamt alltid. Hon tjänar typ 25' före skatt och han en bit över 30' (vet inte exakt). Utan att ha detaljöversyn på deras ekonomi så vet jag att de lever över sina tillgångar, vilket gör skrytet ännu mer frustrerande eftersom det bara är ett luftslott...

Visst är det en stor inkomstskillnad mot för när de båda levde på csn, förstår att hon känner sig rik i kontrast till hur det såg ut när de pluggade. MEN i mina ögon är det inte så att man med de lönerna kan strö pengar omkring sig som om man hade en aldrig sinande brunn att vaska ur... Och även om de hade kunnat det så pratar man inte på det sättet hon gör, enligt mig.

Svar på tråden Min kompis skryter om pengar