• Aniiee

Nordiska väsen?

Jag visste inte riktigt var jag skulle göra av den här frågan, men jag lägger den här.

Är det någon som har koll på nordiska sagoväsen/mytologiska varelser? De enda jag kommer på är:

Älvor
    Alver
    Näcken
    Troll
    Dvärgar
    Vaner
    Tomtar
    Skogsrået

Är "knytt" ett slag varelse eller är det bara ett ord i stil med "varelse"?

Hemskt tacksam om någon kan nämna fler och kanske ge en kort beskrivning.

Key change, MOFO!
  • Svar på tråden Nordiska väsen?
  • Hobbyarkitekt

Är du verkligen intresserad av ämnet så bara måste du köpa Johan Egerkrans bok, som heter just "Nordiska väsen".

www.bokus.com/bok/9789132161438/nordiska-vasen/

Jag köpte den på Junibackens barnboksfestival som hölls tidigare i somras. Då var Johan där och hade workshop, samt signerade sin bok.

Riktigt trevlig kille förresten! Svärmorsdröm. ;)

• Hobbyarkitekt
    Hobbyarkitekt skrev 2014-08-12 02:17:11 följande:

Är du verkligen intresserad av ämnet så bara måste du köpa Johan Egerkrans bok, som heter just "Nordiska väsen".

Jag köpte den på Junibackens barnboksfestival som hölls tidigare i somras. Då var Johan där och hade workshop, samt signerade sin bok.

Läste just recensionerna och kan bara hålla med! Det är en nästintill magisk bok. :)
  • Aniiee
    Hobbyarkitekt skrev 2014-08-12 02:17:11 följande:

Jag har tittat på den, och den ska väl införskaffas när jag har råd, men just nu är det aningens akut....

Annars var det ju ett bra förslag!

Kul att han var trevlig. Hellre det än dryg och ointresserad.
    Key change, MOFO!
  • Hobbyarkitekt
    Hobbyarkitekt skrev 2014-08-12 02:24:16 följande:

Läste just recensionerna och kan bara hålla med! Det är en nästintill magisk bok. :)

Innan du hunnit köpa boken så kanske du kan hitta något här: sv.m.wikipedia.org/wiki/Lista_över_varelser_i_nordisk_folktro

Annars vill jag än en gång verkligen tipsa om Johans bok!
  • Aniiee
    Hobbyarkitekt skrev 2014-08-12 02:26:53 följande:
    Innan du hunnit köpa boken så kanske du kan hitta något här: sv.m.wikipedia.org/wiki/Lista_över_varelser_i_nordisk_folktro

Annars vill jag än en gång verkligen tipsa om Johans bok!
    Gee! Thanks! Hur kom det INTE upp när jag googlade som en galning på "Nordiska väsen lista"? Min sökmotor måste fått spel!

Tack så hemskt mycket! Solig
    Key change, MOFO!
  • Hobbyarkitekt
    Aniiee skrev 2014-08-12 02:24:40 följande:

Jag har tittat på den, och den ska väl införskaffas när jag har råd, men just nu är det aningens akut....

Annars var det ju ett bra förslag!

Kul att han var trevlig. Hellre det än dryg och ointresserad.

Oh, nej! Han var allt annat än dryg! Så himla snäll och trevlig och SÅ go med min son (som fick boken signerad - författaren ritade tillochmed i boken där på plats - så unikt!).

Ett annat tips är att låna boken på Bibblan, om ekonomin inte tillåter att införskaffa den permanent.
  • Hobbyarkitekt
    Aniiee skrev 2014-08-12 02:28:57 följande:

Gee! Thanks! Hur kom det INTE upp när jag googlade som en galning på "Nordiska väsen lista"? Min sökmotor måste fått spel!

Tack så hemskt mycket! 

Sls!
Svar på tråden Nordiska väsen?