mat till 6 månaders ! skriv era recept
Vad ger ni era 6 månaders? Skriv gärna recept, även de allra enklaste!
Kram
Vad ger ni era 6 månaders? Skriv gärna recept, även de allra enklaste!
Kram
Samma mat som vi andra äter fast mosad :) Tar lite av varje från tallriken och mosar. Undviker hårt stekta ytor. Typ lite lax, lite broccoli och lite potatis och så häller jag på lite extra rapsolja. Om vi äter något som inte är lämpligt (typ grillad mat eller veg. sojaprodukter) så tar jag fram några frikadeller från frysen. De är superenkla, nötfärs, ägg och lite potatismjöl som kokas i små bollar, när bollarna flyter upp till ytan är de färdiga.
Vår minsta är allergisk mot mjölk så vi lagar mjölkfritt till hela familjen.
Jag har även fryst in lite mat, då kokar jag det jag har hemma (typ en bit torsk, potatis, morot och örter) sedan är det bara att dela/mosa till rätt storlek. Min son gillar sötpotatis väldigt mycket, couscous är poppis också. Bebismat är rätt enkelt tycker jag, om man inte har en kräsen bebis. Tycker att det verkar handla lika mycket om konsistens som smak när det gäller småttingar. Min första ville ha puré, men mitt andra barn vill ha bitar. Båda har gillat smakrik mat med mycket kryddor (curry och örter, typ).
Varför inte göra den mat ni äter och utesluter salt? Alla får salta sin egen mat.
I den åldern behöver de ju inte hela måltider. Bröstmjölk eller ersättning är ju då huvudfödan. Så det räcker ju att de får smaka lite mosad rotfrukt, nån sked gröt eller en bit frukt eller macka emellanåt.
Runt 8 månader kan man börja byta ut nåt mål, och då kan man ju bara ta samma mat som man själv äter och mosa ihop (utan extra salt).
I den åldern behöver de ju inte hela måltider. Bröstmjölk eller ersättning är ju då huvudfödan. Så det räcker ju att de får smaka lite mosad rotfrukt, nån sked gröt eller en bit frukt eller macka emellanåt.
Runt 8 månader kan man börja byta ut nåt mål, och då kan man ju bara ta samma mat som man själv äter och mosa ihop (utan extra salt).