Resa till Sverige som "turist" medan ansökan behandlas?
Hej!
Jag heter Andrew och jag är en mexikansk medborgare som planerar studera i Sverige på gymnasiumnivå under två år.
Jag lämnade min ansökan på ambassaden den 16de Juli 2014, när jag blev fotograferad, betalade avgiften på 1000 kr. och lämnade mina fingeravtryck.
Sen skickade jag ett par dokument i efterhand som fattades, då det var den 22de juli när min ansökan blev strikt klar.
Eftersom jag sökte på blanketten, väntetiden beräknas vara 3 månader högst.
Problemet med det här är att skolan börjar på onsdag nästa veckan, så jag känner mig starkt bekymrad om möjligheten att uppehållstillståndet kommer inte att vara klart i tiden.
På migrationsverkets webbsidan läsas det här:
Efter beslut
Beslutet skickas till den ambassad eller generalkonsulat där du lämnade in din ansökan. När du ska hämta ditt beslut ska du ta med ditt pass.
När uppehållstillståndskortet är klart, kommer ambassaden eller generalkonsulatet att lämna ut eller skicka det färdiga kortet till dig. Tänk på att det kan ta upp till fyra veckor att tillverka och leverera kortet till ambassaden eller generalkonsulatet efter det att du fått ditt beslut. När du reser in i Sverige måste du visa upp uppehållstillståndskortet tillsammans med ett giltigt pass.
Om du kan resa till Sverige utan visum bör du kunna visa upp en kopia av beslutet när du reser in. Så snart du kan efter att du kommit till Sverige ska du boka en tid för att lämna fingeravtryck och fotograferas. När ditt uppehållstillståndskort är klart kommer det att skickas till din adress i Sverige.
Men jag förstår inte vad det egentligen betyder. Går det så att jag kan åka till Sverige, och vänta till beslutet redan där, för jag behöver inget visum för vistelser kortare är 3 månader. Och ambassaden kan senare skicka tillståndskortet till min address i Sverige? (Ambassaden i Mexiko påstår att det här är inte tillåten)
(Jag har bott i Finland under de senaste två år, och det här skulle vara helt acceptabelt.)
I så fall att det ovannämnda alternativ vore faktiskt inte tillåten, behöver jag fråga om det inte är tillåten hellre att resa till Sverige med ett turistvisum medan min ansökan behandlas, och åka tillbaka till Mexiko för att hämta korttet, och sen återvända mig till Sverige. ( I mean, I can afford it, no problem really)
Skolan är viktigare än pengarna. Skolan är faktiskt det viktigaste i mitt liv på nuvarande.
Kunniga och väljordad svar uppskattas oerhört!!! Tack