• nish83

pratar inte!

Hej!
    har en son på 20 mån som inte pratar så mycket, säger pappa, mamma och titta bara, han gör fortfarande "bebis" läten när han pekar på grejer, och när han vill "kalla" på oss så skriker han bara, han säger aldrig mamma och pappa. När vi typ säger säg katten, då säger han nåt helt annat, som ett annat språk, inte ens i närheten av det ordet, han försöker inte ens forma ordet.
    Har läst om det och nu vid denna ålder så ska dom kunna säga rätt så många ord men min son kan max 3 ord :( borde jag kolla upp det? eller är han bara sen? jag har trott oxå att han kanske hör dåligt, men han hör oss utmärkt. Har pratat med bvc men det var för några månader sen, och dom sa bara att det e viktigare att han vet än att prata, typ om jag säger kan du ta skorna så gör han det, eller om jag vill att han lägger tillbaka dom på sin plats då gör han det. Men känns som han inte utvecklas i språket, bara står stilla. Vi läser hela tiden för han och pratar med han, när han pekar på lastbil och allt som är roligt i trafiken så säger vi alltid vad det är, men aldrig har han härmat oss.
    Jag hade varit jätte tacksam om nån hade velat svara :) tack
  • Svar på tråden pratar inte!
  • Birgitta02

Barns utveckling går i faser. Och man utvecklar inte allt på en gång. Min son pratade inte alls nästan förrän han var tre år. Då kom hela språket på en gång. Han förstod allt jag sa, men pratade inte själv. Han samlade ihop språket i huvudet i tre år. Och då kom allt på en gång..

• nish83

Tack för svaret, då ska jag inte stressa mig i onödan, vet inte om det är för man hör andra barn i hans ålder som pratar mer som man blir lite nervös vrf ens barn inte pratar alls nästan, så klart är dom alla olika. 

• Birgitta02
    nish83 skrev 2014-08-12 14:02:48 följande:

Tack för svaret, då ska jag inte stressa mig i onödan, vet inte om det är för man hör andra barn i hans ålder som pratar mer som man blir lite nervös vrf ens barn inte pratar alls nästan, så klart är dom alla olika. 

Sorgligt med all tävling mammor emellan. Alla skryter med hur tidiga deras barn är. Och stressar andra. Alla barn är unika. T o m bvc är idioter ibland. De kan göra en mamma riktigt orolig. Så länge DU inte känner oro är allt väl. Låt ungen utvecklas i sin egen takt.
  • viseversa

nästan ingen mina barn pratade vid 2 år. På 2 års dagen kunde dom kanske högst 5-10 ord. Men för tjejerna(mina två äldsta) lossnade det efter 2 år och vid 3 pratade dom båda flytande dock kanske inte så rent uttal men idag märks det inte=) Dom är 6 resp 7 år nu. 

Sonen var det sämre för. Han är 3,5 och har fortfarande stora språkstörningar och har just börjat med kortare meningar men han uttalar inget av orden rätt. Och kämpar som satan för att göra sig förstådd. Men jag märker att det börjar lossna nu i alla fall. bättre sent än aldrig.

Min yngsta(16mån) är nog den som pratar mest som "bebis". Hon är nog uppe i 15-20 ord och även en del 2 ords meningar ibland. Min napp, titta där, min pappa, min mamma mm mm.  

• Flickan och kråkan

Han är fortfarande lite och alla barn följer inte generella mallar. Jag har tre barn. Äldsta sa 5 ord vid 23 månader. Det var runt 2-årsdagen han började härma och fler ord började komma. Han hade jollrat mycket lite (i stort sett inte alls) och varit allmänt tyst. Mycket god förståelse tidigt dock.

Han är idag 6,5 år och språkligt tidig. Han knäckte läskoden när han nyss fyllt 3 och  vad gäller den biten på många sätt långt före sina jämnåriga. Han har dock en uttalsförsening som vi gått hos logoped för. Idag har det mer eller mindre löst sig och han har väl egentligen bara kvar sitt felaktiga s-ljud.

Om ni upplever att han förstår bra så skulle jag inte vara så orolig. Språket är så oerhört mycket mer än talet och talet kan komma olika fort. Vissa barn pladdrar på mycket från början. Andra samlar liksom på sig ord innan de börjar att prata. Var inte rädd för att be om remiss till logoped (om ni upplever att han förstår bra så skulle jag nog ha lite is i magen tills han var närmare 2,5 i alla fall) men min erfarenhet är att de är väldigt duktiga på det de gör. BVC kan inte sådant här.

Mitt andra barn pratade på i 5-6-ordsmeningar vid 1,5 så var tvärtemot storebror rätt tidig. Han har dock aldrig haft samma ordförråd eller förståelse trots att han pratade mer. Han är idag 5 år och går också hos logoped.....för att han stammar.

Tredje barnet är snart 14 månader och säger hittills inget begripligt.

Jag skulle försöka ge honom lite mer språkliga utmaningar som inte kräver att han talar. Min äldsta kunde långt innan han sa något känna igen ordbilder, stora delar av alfabetets stora bokstäver, siffror och hade ett rikt passivt ordförråd etc. Man får akta sig för att tro att talet och språket är samma sak. Kommer ihåg när en förälder på förskolan när min äldsta var 3 år pratade med honom som han inte var riktigt tillräknelig. Artikulerade, använde enkla ord och talade högt och långsam.....om ytterkläder. Ett tyst barn lyssnade på "BLÅÅÅ JAACKA: FIIIIN!" .....som kunde läsa korta ord, visste planeterna i solsystemet och hade full koll på veckans dagar, årets månader och som kunde massor med fåglar och fågelläten, växter och djur.

Han fyller 7 vid jul och vi får skavsår i öronen för att han aldrig är tyst. Nu oroar vi oss lite för vår tidig-pratande 5-åring istället som stammar.....men det kommer ju att ordna sig det med...på ett eller annat sätt . Och så väntar vi på att yngsta ska säga....något .

Svar på tråden pratar inte!