• Micke72N

Planerar att flytta utomlands

Hej,

Jag skulle vilja få tips och råd från er som bor utomlands och har barn i Sverige, eller har andra erfarenheter och tips att tänka på när man flyttar inom EU. 
    Jag har bestämt mig för att bryta det mesta med mitt gamla liv, förutom min dotter, och flytta till Österrike där min fru kommer ifrån. Just nu står jag och ska sälja vårt hus, säga upp mig från jobb och invänta lämplig tidpunkt att flytta ner när allt detta är klart. Jag vill behålla min kontakt med min dotter, dock blir det svårt att ses varannan helg som tidigare. Hur har ni andra löst det? Ett sätt att umgås är att hon kommer ner under lov etc. En annan är att jag kommer upp och hälsar på, men då ska man ha någonstans att bo.. Vilka är era erfarenheter av er kontakt med barnet efter att avståndet mellan er ökat?

• Svar på tråden Planerar att flytta utomlands
  • daimstrut

Våra barn har bra kontakt med sina mor/farföräldrar trots att de inte ses så ofta då vi bor utomlands. Jag tror att Skype hjälper till försök införa en fast rutin, att ni ringer på Skype samma tid vissa fasta dagar, tex en gång i veckan eller så.

Svar på tråden Planerar att flytta utomlands