• Jackie85

Köpa hus som gränsar till väg?

Det är så att jag och min man har hittat vårt "drömhus". Tyvärr gränsar ena sidan av tomten till en 40km/h väg. Den är relativt hårt trafikerad samt att det bebyggs kraftigt i närheten så kan tänka mig att det kommer bli ännu mer trafik på sikt. Allt annat är perfekt gällande huset förutom denna detalj. Är en angränsande väg till tomten något som skrämmer bort de flesta köpare? Tänker då framförallt på ifall man själv skall sälja i framtiden.

• Svar på tråden Köpa hus som gränsar till väg?
  • BCH52

Om det byggs mycket i närheten/ efter vägen så finns det kanske planer på förändring av standard eller vägsträckning när det gäller vägen. Kolla med Trafikverket (om det är en statlig väg) eller med kommunen (om det är en kommunal väg) hur de långsiktiga planerna ser ut.

På Trafikverkets hemsida hittar man den nationella planen för våra vägar och järnvägar.

www.trafikverket.se/Privat/Projekt/ såna planer kan påverka pris och attraktivitet väldigt mycket. Med det är inte alla som brukar kolla upp sånt.

• Whitetrash86

Har bott i ett hus (barnhemmet) där en 70väg gick förbi bara 10 meter ifrån huset, den var ganska bra trafikerad med långtradare också.
    Det var många som var intresserade både när vi köpte och när vi sålde.

Man kan ganska lätt sätta upp en plank för att minska på ljud och störningsmoment om det skulle vara så...

• Anonym (B)

Hur stor gård är det? Kan ni plantera en hög häck utan att det blir mörkt och trångt? Jag vet några som bodde precis vid en väg och dom hade en 5-6 meter hög häck runt och det var verkligen jättemysigt. Man glömde helt bort att det var nära en rätt stor väg, men det krävs ju att man inte har en jätteliten gård. 

• Hobbyarkitekt

Läget är A och O när det kommer till hus och bostäder.
    Läget är det enda du inte kan ändra på.
    Har man pengarna, tiden och orken så är det absolut bästa att köpa en tomt med PERFEKT läge, för att sedan bygga drömhuset (och få det _exakt_ som man vill ha det).

Svar på tråden Köpa hus som gränsar till väg?