• bunnys

Få två katter att accpetera varann?!

Hej

Bor i en bostadsföreining med gemensam gård. För en månad sedan flyttade det in ny katt i föreningen, och den katten bet min katt så hon fick en infektion och fick åka till kattsjukhuset, jag sa till grannarna att min katt inte är försäkrad (har nyttjat hela beloppet) så jag vill inte att dem ska hälsa på varann.

Nu har denna katt, som fö är traumatiserad (har ägarna själv sagt) hoppar upp på våra fönsterbrädor för att hälsa(?!) på min katt som skriker, slåss mot fönstret och blir helt galen.

-Hur fasen ska man lösa detta? 
    -Skulle ni bli sura om en granne sprutade vatten på er katt (för att den ska fatta att den inte ska gå på vår altan och därmed hoppa upp på våra fönsterbrädor - jag menar, vi kan ju inte ta bort fönstrerna?!?!) 

Alltså det är verkligen skitjobbigt, försöker sitta och jobba/plugga och måste hela tiden gå och lugna min katt och jaga bort den andra katten. 

Vi har kommit överens om att de katterna ska "dela" på tiden att få vara ute, men vafan, det påverkar ju oss eftersom den katten hoppar upp på våra fönster! kan ju inte låsa in min katt i sovrummet när den ska vara ute i tre timmar!?!

ahh...Alla tips mottages :(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-13 13:08
    hehe, tror folk missuppfattar frågan/eftersökande tipsen:

Alltså; jag fattar att man inte kan få djur att hålla sig borta från andras altaner/trädgårdar osv

MEN att ha andras djur gå på ens fönsterbrädor är inte ok, vare sig man har katt, eller inte har katt. Jag tror att majoriteten inte hade accepterat det. :)
  • Svar på tråden Få två katter att accpetera varann?!
  • Birgitta02

Sätt ett skydd på insidan av fönstret så den andra katten inte kan titta in?

• pluvdo

Jag hade inte blivit arg ifall en granne sprutade vatten på någon av mina katter ifall den var på deras altan eller så och de inte ville ha den där.

Så undrar jag ifall inte det bästa ändå vore att låta katterna vara ute samtidigt så att de får bråka sig fram till någon form av hierarki så att de kan komma överens sedan. Eller är det en dum idé?

• bunnys
    nemo1 skrev 2014-08-13 11:50:38 följande:

Näta in er uteplats eller ha katten enbart inne.

min katt är inne!! deras katt går på mina fönsterbräden för att titta in = min katt blir provocerad!
  • bunnys
    pluvdo skrev 2014-08-13 11:56:07 följande:

Jag hade inte blivit arg ifall en granne sprutade vatten på någon av mina katter ifall den var på deras altan eller så och de inte ville ha den där.

Så undrar jag ifall inte det bästa ändå vore att låta katterna vara ute samtidigt så att de får bråka sig fram till någon form av hierarki så att de kan komma överens sedan. Eller är det en dum idé?

Kan katter döda varann?
  • bunnys
    Birgitta02 skrev 2014-08-13 11:41:43 följande:

Sätt ett skydd på insidan av fönstret så den andra katten inte kan titta in?

Kanske, men då varken jag eller min katt eller andra i familjen kan titta ut?
  • Birgitta02

Lägg på nåt äckligt på fönsterblecket så inte katten vill vara där? Lägg dubbelhäftande tejp på blecket och strö massa vitpeppar på. Kan nog garantera att katten bara provar en gång på fönsterblecken sen.

• funnyhowloveis

Det bästa är väl att släppa ut båda katterna samtidigt så dom "måste" hälsa på varann o lära sig acceptera varann. Naturen har sin gång o den som är högst upp i rang kommer att slå den andre några gånger men dom kommer inte ta speciellt stor skada utav det utan dom kommer låta varann va sen när dom vet vem som bestämmer. Så har det iaf alltid vart för mig när jag skaffat nya/fler katter. Lycka till!

• pluvdo
    bunnys skrev 2014-08-13 12:40:27 följande:
    Kan katter döda varann?
    Det kanske de kan, men jag har aldrig hört talas om att någon katt haft ihjäl en annan.

När jag flyttade till mitt område med mina två äldsta katter så blev de attackerade av andra katter så fort de gick ut i början. I synnerhet hankatten kom hem med sår nästan varje dag. Jag minns inte hur många dagar det pågick, men efter ett tag så lugnade det i alla fall ner sig. Och nu kommer de överens med de andra katterna här.
  • bunnys
    pluvdo skrev 2014-08-13 12:55:48 följande:
    Det kanske de kan, men jag har aldrig hört talas om att någon katt haft ihjäl en annan.

När jag flyttade till mitt område med mina två äldsta katter så blev de attackerade av andra katter så fort de gick ut i början. I synnerhet hankatten kom hem med sår nästan varje dag. Jag minns inte hur många dagar det pågick, men efter ett tag så lugnade det i alla fall ner sig. Och nu kommer de överens med de andra katterna här.

jag vet inte om jag vill ta den risken. 

Alltså du kanske inte förstår? Men jag ivll inte ha katten på mina fönsterbrädor och titta in hos mig?! Har aldrig varit med om att en katt gjort det, har du det? skulle du acceptera att andra katter kikar in hos dig så blir dina katter blir provocerade? jag fattar att djur ffa katter har beef. 

Och om man då är dem som inte har katt, tror inte jag att många hade accepterat det heller. 

• bunnys
    funnyhowloveis skrev 2014-08-13 12:49:21 följande:

Det bästa är väl att släppa ut båda katterna samtidigt så dom "måste" hälsa på varann o lära sig acceptera varann. Naturen har sin gång o den som är högst upp i rang kommer att slå den andre några gånger men dom kommer inte ta speciellt stor skada utav det utan dom kommer låta varann va sen när dom vet vem som bestämmer. Så har det iaf alltid vart för mig när jag skaffat nya/fler katter. Lycka till!

Dem har hälsat.

Alltså du kanske inte heller förstår? x) Men jag ivll inte ha katten på mina fönsterbrädor och titta in hos mig. Har aldrig varit med om att en katt gjort det, har du det? skulle du acceptera att andra katter kikar in hos dig så blir dina katter blir provocerade? jag fattar att djur ffa katter har beef. 

Och om man då är dem som inte har katt, tror inte jag att många hade accepterat det heller. Alltså skillnaden: stå på fönsterbrädorna och titta in VS gå omkring och storsa på andras altaner.
  • bunnys
    funnyhowloveis skrev 2014-08-13 12:49:21 följande:

dessutom var det där det dummaste kommentar jag någonsin fått "naturen har sin gång" Jahaaaa. så du skulle offra det du älskar för det här? 

Vissa människor fattar verkligen inte att djur är ens familjemedlemmar. 

Ska vi snacka darwins lagar nu helt plötsligt?! 

!()"/)(!"/)(!"t vad provocerad jag blir..
  • nemo1

Vadå din katt är inne? Hur har den då kunnat bli biten? Häll ättika på fönsterbrädan och på med vitpeppar. Näta in din uteplats så kan inte den andra katten titta in. Själv har jag rådjursnät på balkongen. och ja ett kattbett kan vara livsfarligt med komplikationer som blodförgiftning.

• nemo1

eller så tar du dubbelhäftande tejp på fönsterbrädan. Folie gillar inte katter att gå på heller.

• bunnys
    nemo1 skrev 2014-08-13 13:36:03 följande:

Vadå din katt är inne? Hur har den då kunnat bli biten? Häll ättika på fönsterbrädan och på med vitpeppar. Näta in din uteplats så kan inte den andra katten titta in. Själv har jag rådjursnät på balkongen. och ja ett kattbett kan vara livsfarligt med komplikationer som blodförgiftning.

Ja men dem har varit ute tillsammans en gång förut. Men de komner inte överns, då kom vi ägare överens om att katterna ska vara ute på seperata "tider" (inge bestämde för att det här inte ska missuppfattas :P ) å när det är deras katts tur att få vara ute, så går han på våra fönsterbrädor och stressar upp min katt som är ute..

AJA bostadsrättsföreningen har meddelat idag att katten inte får vara ute utan målsman, haha. (katten har attackerat hundarna här, barnen osv..) 
  • nemo1

Helt rätt, du har som ägare ansvar för katten när den är ute så att den inte kissar och bajsar på andras tomter. Är båda katterna kastrerade?
    Du får nog bygga den där inhägnaden eller flytta ut på landet. De allra flesta bostadsrättsföreningar har den regeln vilket jag tycker är jättebra då ett bostadsområde inte är kattvänligt.

• funnyhowloveis
    bunnys skrev 2014-08-13 13:14:10 följande:
    dessutom var det där det dummaste kommentar jag någonsin fått "naturen har sin gång" Jahaaaa. så du skulle offra det du älskar för det här? 

Vissa människor fattar verkligen inte att djur är ens familjemedlemmar. 

Ska vi snacka darwins lagar nu helt plötsligt?! 

!()"/)(!"/)(!"t vad provocerad jag blir..
    Det var inte meningen att provocera så du behöver inte överreagera.

Förlåt för mitt svar o hoppas det löser sig!
Svar på tråden Få två katter att accpetera varann?!