• Månsten

    11 månaders problem med magen en längre tid.

    Hej har en 11 månaders kille som haft problem med magen under en längre tid. (några veckor)
    Han har alltid ätit bra och aldrig krånglat med maten.
    för några veckor sedan vakna han på natten och kräktes. Åt som vanligt dagen efter och var bra i magen.
    en vecka senare är han lös i magen på dagen och vaknar på natten och kräks, äter som vanligt men fortsätter vara dålig i magen och blir mer och mer diarrer. Sedan efter en vecka börjar han att neka mat och fiser mycket och luktar illa. Ser på han att han har sura uppstötningar. Kräks efter han har ätit yogurt. Sover sedan äter han bra igen. Men nu äter han bara lite lite och inte alls intresserad av mat längre. Inga diarrer dock.
    vi har slutat ge han fullkornsgröt, ger han semper magdroppar. Han får äta de han tycker om. Försöker ge han mycket kokt mat. Han får i sig några bitar iallfall.
    Men nu har de gått ett tag så nu börjar jag bli orolig för han, min bvc sköterska tyckte ja ska avvakta sedan ev börja med att utesluta viss mat.
    Vad kan detta bero på? konstig magsjuka? Tål plötsligt inte viss mat?
    Börjar bli lite kämpigt när de pågått så länge och inte blir bättre.

  • Svar på tråden 11 månaders problem med magen en längre tid.
  • Allergiexperten

    Hej! Det du beskriver kan bero på förstoppning eftersom det kom ganska plötsligt på natten. Förstoppning kan ge gaser, sura uppstötningar, kräkning, dålig aptit, samt onöjt barn med orolig sömn. Dessutom kan förstoppning ge både hård och lös avföring. Den lösa avföringen beror på att förstoppningen i så fall sitter längre upp i tarmen.
    Innan ni gör så mycket annat tycker jag ni ska ta bort mjölkprodukter under 2 veckor eftersom mjölk kan ge både hård och lös avföring. Fullkorn kan också ge lös avföring hos små barn och bör undvikas av den anledningen.
    Börja alltså med att ta bort mjölken. Om symtomen inte försvinner tycker jag en läkare ska bedöma barnet.
    vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden 11 månaders problem med magen en längre tid.