återkommande svamp
Hej!
Jag har i 6-7 månader nu haft problem med återkommande svampinfektioner i underlivet. Jag har aldrig någonsin haft dessa problem tidigare. Vid första gången trodde jag att jag hade fått klamydia eftersom jag hade ny sexpartner och varken haft svamp eller klamydia tidigare så visste inte hur något av de kändes. Behandlade iaf svampen med Pevaryl. Som jag i efterhand läst gör slemhinnor sköra och känsliga vilket kan öka risken att det återkommer. Har efter det använt mig av diflucan (som man kan bli resistent mot, yey) och produkter från rfsu. Jag har nu inga problem med att bli av med svampen när den uppkommit, men problemet är att den alltid kommer tillbaka! Nästan efter varje gång jag haft sex och efter mens. Väldigt ofta alltså.
Jag har läst på extremt mycket och tycker jag har koll på läget men ingenting hjälper. Jag förebygger nu genom att helt utesluta socker från kosten, tar tillskott av mjölksyre bakterier samt vaginaltabletter med mjölsyrebakterier. Tvättar inte mer än nödvändigt och aldrig med vanlig tvål. Använder babyolja. Luftar.
Jag kan inte för mitt liv förstå varför detta kommer nu efter NOLL problem tidigare. Det enda som skiljer sig i mitt liv sedan tidigare är killen. Kan det ha med honom att göra? Han har behandlat sig för svamp.
Jag går nu i funderingar på att sluta med p-piller och sätta in kopparspiral. Men hö så mycket läskigt och är livrädd för det. Använt samma p-piller i 10 år och har trivts bra med dom. Inga biverkningar. Så kan verkligen svampen ha med dom att göra?
Jag är extremt deprimerad över detta och det fullkomligt förstör mitt sexliv. Inte bästa kombinationen med att vara nykär. Vi hade inte sex på rätt länge förut och jag tänkte att nu får mitt underliv verkligen återhämta sig. Sen hade vi sex och svampen kom som ett brev på posten efter 2 dagar. Det här gör mig så nere att jag nästan funderar på att göra slut med killen jag är så kär i, för hans skull. Det här funkar inte. :(