• svampen123

återkommande svamp

Hej!
    Jag har i 6-7 månader nu haft problem med återkommande svampinfektioner i underlivet. Jag har aldrig någonsin haft dessa problem tidigare. Vid första gången trodde jag att jag hade fått klamydia eftersom jag hade ny sexpartner och varken haft svamp eller klamydia tidigare så visste inte hur något av de kändes. Behandlade iaf svampen med Pevaryl. Som jag i efterhand läst gör slemhinnor sköra och känsliga vilket kan öka risken att det återkommer. Har efter det använt mig av diflucan (som man kan bli resistent mot, yey) och produkter från rfsu. Jag har nu inga problem med att bli av med svampen när den uppkommit, men problemet är att den alltid kommer tillbaka! Nästan efter varje gång jag haft sex och efter mens. Väldigt ofta alltså.

Jag har läst på extremt mycket och tycker jag har koll på läget men ingenting hjälper. Jag förebygger nu genom att helt utesluta socker från kosten, tar tillskott av mjölksyre bakterier samt vaginaltabletter med mjölsyrebakterier. Tvättar inte mer än nödvändigt och aldrig med vanlig tvål. Använder babyolja. Luftar.

Jag kan inte för mitt liv förstå varför detta kommer nu efter NOLL problem tidigare. Det enda som skiljer sig i mitt liv sedan tidigare är killen. Kan det ha med honom att göra? Han har behandlat sig för svamp.

Jag går nu i funderingar på att sluta med p-piller och sätta in kopparspiral. Men hö så mycket läskigt och är livrädd för det. Använt samma p-piller i 10 år och har trivts bra med dom. Inga biverkningar. Så kan verkligen svampen ha med dom att göra?

Jag är extremt deprimerad över detta och det fullkomligt förstör mitt sexliv. Inte bästa kombinationen med att vara nykär. Vi hade inte sex på rätt länge förut och jag tänkte att nu får mitt underliv verkligen återhämta sig. Sen hade vi sex och svampen kom som ett brev på posten efter 2 dagar. Det här gör mig så nere att jag nästan funderar på att göra slut med killen jag är så kär i, för hans skull. Det här funkar inte. :(

• Svar på tråden återkommande svamp
  • Anonym (Canesten)

Har du testat behandla med Canesten vaginaltablett + kräm? Du kanske har behandlat en annan svampsort än den du har? Canesten funkade jättebra för mig!

• Anonym (Tyckster)

Har för mig att jag läst att vissa människor kan vara "allergiska" mot varann. Kanske är det så för er?

• svampen123

Jag har inte använt just canesten men när jag köpte Pevaryl sa de på apoteket att de är samma ämnen. Då använde jag både salva och vagiator. Men som sagt vill jag inte använda de mer då de säkert är bra tillfälligt men skadliga för underlivet vid upprepade behandlingar. Jag behandlar nu med produkter från rfsu som lindrar bra. Problemet är som sagt att det återkommer.

Jag har upplevt att jag ibland får symptom i samband med mens också, och då borde det ju inte vara pga honom? Men det är såklart svårt att avgöra.

Det känns ju nästan som att det är så. Att det är han och jag som inte går ihop. Det vore hemskt.

• Anonym (Tyckster)
    svampen123 skrev 2014-08-13 15:43:11 följande:

Jag har inte använt just canesten men när jag köpte Pevaryl sa de på apoteket att de är samma ämnen. Då använde jag både salva och vagiator. Men som sagt vill jag inte använda de mer då de säkert är bra tillfälligt men skadliga för underlivet vid upprepade behandlingar. Jag behandlar nu med produkter från rfsu som lindrar bra. Problemet är som sagt att det återkommer.

Jag har upplevt att jag ibland får symptom i samband med mens också, och då borde det ju inte vara pga honom? Men det är såklart svårt att avgöra.

Det känns ju nästan som att det är så. Att det är han och jag som inte går ihop. Det vore hemskt.

Ja verkligen tråkigt... Hoppas att det ordnar sig på något sätt!
  • Produktchef RFSU AB

Hejsan,

Jag kom över denna tråd och arbetar på RFSU med bland annat intimprodukter . Du nämner ovan att du använder produkter från RFSU just nu och att detta lindrar problemen. Jag förutsätter att det är Active Balance som du använder dig av så därför vill jag informera om att Active Balance även kan användas i förebyggande syfte. Efter avslutad kur, fortsätt att ta 1 tablett i veckan, på detta sätt håller man svampinfektionen borta.

Hör gärna av dig, på [email protected],  om du känner att Active Balance inte fungerar väl i förebyggande syfte.

Lycka till nu och hoppas att du snart blir bättre!

Mvh
    Produktchef RFSU AB

• svampen123
    Produktchef RFSU AB skrev 2014-08-14 15:39:45 följande:

Hejsan,

Jag kom över denna tråd och arbetar på RFSU med bland annat intimprodukter . Du nämner ovan att du använder produkter från RFSU just nu och att detta lindrar problemen. Jag förutsätter att det är Active Balance som du använder dig av så därför vill jag informera om att Active Balance även kan användas i förebyggande syfte. Efter avslutad kur, fortsätt att ta 1 tablett i veckan, på detta sätt håller man svampinfektionen borta.

Hör gärna av dig, på info@rfsu.com,  om du känner att Active Balance inte fungerar väl i förebyggande syfte.

Lycka till nu och hoppas att du snart blir bättre!

Mvh

Produktchef RFSU AB

Hej, nej jag upplever inte att de funkar i förebyggande syfte då symptomen kommer tillbaka ändå så fort jag haft mens eller haft samlag.
Svar på tråden återkommande svamp