• Anonym (bank)

Bankkonto utan inkomst

Min 18 åriga son försökte idag öppna ett vanligt bankkonto hos Handelsbanken men de nekade honom p.g.a att han för närvarande inte har någon inkomst. Han har hoppat av gymnasiet och är anmäld hos arbetsförmedlingen och har sökt pengar hos soc tills det att han får ett jobb såklart. Han ska INTE leva på soc.

Sonen fick ingen förklaring av banken varför han inte fick öppna ett konto. Någon här som vet varför?

Jag har ju som förälder skjutit till med lite typ fickpengar under sommaren. De sa att han kanske kunde prova hos någon annan bank. Så han ska gå till Swedbank imorgon och kolla där han varit kund under sin tonårstid.

• Svar på tråden Bankkonto utan inkomst
  • Anonym (my)

Ett vanligt bankkonto ska han kunna öppna så länge han inte försöker få ett kreditkort kopplat till kontot. Man får ju skaffa bankkonto från 13 år så borde inte vara några problem. Iallafall hos swedbank.

• Anonym (bank)

Nej kredit är det ju inte fråga om det förstår han ju. Jag tycker det verkar lite skumt men det är väl bara att knalla vidare till nästa bank då.

Eller så är det rädda att de ska inte få betalt för kortet och internettjänster och sådant men det kan ju jag betala är ju inte många kronor det handlar om. Jag menar de kanske vill ha de pengarna på en gång och nästa år har han ju antagligen egen inkomst :)

• Ellie

Jag vet att det funkar hos Nordea, även om de också var lite motsträviga först. Jag fick säga till dem "det kan man visst göra", och då funkade det. Blir ju ett personkonto utan kredit, men det räcker ju utmärkt. Prova hos dem om Swedbank också säger nej.

Svar på tråden Bankkonto utan inkomst