Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (Ledsen mamma)

Hjälp mig, frågor!

Hej, ber om ursäkt ifall detta blir långt o rörigt...

Jag har barn med en man jag inte bor ihop med. Båda 2 har nya partner o även "nya" barn.

Våra barn bor varannan vecka, vi delar på barnbidraget. ( 3 barn)

Då barnen är tonåringar så har dem varsin mobil, dem abonnemangen betalar jag, deras pappa/ styvmamma vägrar betala. Jag tjafsar ej om detta, då dem inte tycker dem behöver varsin mobil o jag tycker dem behöver. Har aldrig krävt dem på dessa pengar heller.

Nu är det så att styvmamman är en fruktansvärd snål person och kräver att jag ska betala hälften av summan om barnen ska på tex disco den helgen dem är hos sin pappa. Då kan jag även tillägga att om dem ska iväg när dem är hos mig, då betalar dem inte hälften för det är ju på min helg/dag....

Vill barnen göra något som är dyrt, säger dem till barnen att säga till mig att jag ska betala också för annars kan dem inte åka, för dem har inte råd......
    Klart jag betalar, barnen ska ju inte drabbas!!

Den äldsta dottern berättade att om vill duscha mer än 3 ggr i veckan, skulle dem dra det på hennes månadspeng (?). Styvmamman duschar själv inte speciellt ofta.

Den yngsta dottern är på fritids hela dagarna från ca 8.30-18.15 fast styvmamman är hemma och är mammaledig och anledningen är att styvmamman tycker dottern är jobbig och inte lyssnar. Hon är 10 år. Resterande syskon är hemma och har sommarlov.....

Hon fick tom vara på fritids dagen efter hon ramlat o stukat foten och inte var hemma från sjukhuset förrän nästan midnatt....

Äldsta dottern messade för en stund sen. Hon ska vara med kompisar i helgen och skulle köpa med sig en påse chips, vilket styvmamman kräver att jag ska betala för det är på min dag. Hon fick inte ens ta av sin månadspeng. Vilket jag såklart gör, men hon är sååå snål! Är barnen en extradag hos sin pappa så tycker dem jag ska betala en symbolisk summa för mat ( typ ett par smörgåsar).

Äldsta dottern vill ha hand om sitt barnbidrag själv, vilket är ok för mig. Hon är 15 år. Av pappa och styvmamma fick hon till svar att dem inte hade råd och att hon isf får betala allt själv, mat, kläder, schampoo osv. Då vi delar på barnbidraget så skulle hon ju få 525:-. Hur långt räcker det??

Styvmamman är den som styr och bestämmer o barnens pappa säger inget.

Jag tycker detta är så jobbigt, tips på hur jag går tillväga? Snälla!

• Svar på tråden Hjälp mig, frågor!
  • Tow2Mater
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2014-08-13 21:19:22 följande:

barnens pappa säger inget

Här har du ju knuten till problemet - prata med honom!
  • katastrofplantagen

Hur vet du säkert att det är styvmamman och inte pappan som är roten till allt ont? Det är klart ungarna hellre skyller på henne än sin egna pappa men såvida han inte är en jävla pussy så ska du se att han är lika delaktig i soppan som hon är.

• Anonym (Ledsen mamma)
    Tow2Mater skrev 2014-08-13 21:22:37 följande:

Här har du ju knuten till problemet - prata med honom!

Jag har försökt... Går inte.. Han går på hennes linje:(
  • Anonym (Ledsen mamma)

Jag har full förståelse för att hon kanske tycker allt är jobbigt o han jobbar långa dagar, men det får ju inte gå över till dum snålhet.. Och barnen ska absolut inte försummas!

Så vad gör man när det inte går att diskutera med någon av dem? Man vill ju inte ställa till en massa väsen om barnen drabbas. Dem kan ju inte hjälpa det!

• Anonym (Jadu..)

Om det är som du anger i ts, så verkar hon helt otroligt snål, ja.. För det första, har ni varannan vecka så ska ingen av er behöva betala för kostnaderna hos den andra föräldern. Det som ni ska dela på vet du säkert redan själv, större köp som ytterkläder/skor om ni inte har varsin uppsättning och även andra saker som aktiviteter, köp av cykel eller dylikt.

Om styvmamman dessutom gör skillnad på barnen och låter din dotter vara på fritids när de andra får vara lediga, känns det inte särskilt konstigt att din dotter i sådana fall skulle bete sig jobbigt. Barn märker såklart av ifall de blir särbehandlade och de andra är mer omtyckta och på något sätt måste hon agera ut det.

Kanske skulle ni gå och prata med någon, du och pappan. Eftersom ansvaret faktiskt ligger hos honom även om styvmamman vill styra. Är man en familj så är man, självklart och alla ska vara delaktiga, men sådär känns inte riktigt normalt att hålla på.

• Anonym (Jadu..)

Dessutom varken kan hon eller ska försörja sig själv, eftersom pappan på hans vecka har försörjningsansvar gentemot sin dotter tills hon blir 18 år och går ut skolan.

• Anonym (Ledsen mamma)

Tack för svar! Pappan är omöjlig att prata med, han säger inte många ord, kan inte ta en diskussion, utan rycker typ bara på axlarna..

Ja hon är sjukligt snål, och i mina ögon så drabbar det mina ord, vilket inte känns så kul.

Vill barnen göra något så görs det alltid på "min" vecka, biobesök, shopping m kompisar och när jag frågat varför dem aldrig gör nåt sånt hos pappa så är standardsvaret " dem säger att dem inte har råd"....

Kan man ringa och prata med någon? Tex familjerätten? Socialen? Eller hur gör man?

Jag märker inte att barnen far illa, dem säger aldrig något illa om dem, så det kanske mer är jag som är löjlig?

• Anonym (Ledsen mamma)

Om det är min vecka, det ena barnet är på disco eller liknande, sover sen hos pappa för att han bor närmst, det är okej för alla parter.

Kan han då kräva att jag ska betala för barnets frukost hos honom? Och vad är isf en rimlig kostnad?

Kan jag kräva att dem betalar på mobilabonnemangen? Att vi delar på den kostnaden? Mobilerna används även hos pappa.

• Anonym (MrsC)

Prova med familjerätten. Ring dem och prata, de kan veta vad som gäller.
    Försök gärna få dit pappan på ett samtal med. Det är ju han (inte styvmamman) som har huvudansvaret för hur barnen har det hos honom. Det är bra om du försöker få honom att förstå. Annars kanske du kan låta honom dra med sig styvmamman till familjerätten så de kan förklara för dem hur det funkar? :) Det är otroligt vad samtal med utomstående kan göra ibland, mitt ex lyssnar sällan på vad jag säger men andra personer kan nå fram då och då.

Sedan tycker jag att det låter som en jättebra idé att 15-åringen får barnbidraget själv, hela 1050 kronorna. Men att hon då får betala sina kläder och nöjen själv. Samt om hon vill ha dyrare schampo än familjens vanliga. Och sitt egna smink osv. Men att hon ska betala för mat låter heltokigt. Visst behöver barn lära sig att saker kostar men det finns ju gränser.

Personligen tycker jag att det är självklart att tonåringar i dagens samhälle behöver egna mobiler och att det är en kostnad som föräldrarna bör dela. Däremot kan man diskutera hur dyr mobilen får vara! Vill barnet ha en dyrare mobil så kan det vara något att önska sig i present. Det finns ju fastprisabonnemang idag som inte är särskilt kostsamma om du inte samtidigt betalar av på en dyr telefon.

• Anonym (MrsC)
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2014-08-14 05:58:45 följande:

Om det är min vecka, det ena barnet är på disco eller liknande, sover sen hos pappa för att han bor närmst, det är okej för alla parter.

Kan han då kräva att jag ska betala för barnets frukost hos honom? Och vad är isf en rimlig kostnad?

Kan jag kräva att dem betalar på mobilabonnemangen? Att vi delar på den kostnaden? Mobilerna används även hos pappa.

Ska man vara formell så tror jag det finns en regel för när barn anses som växelvis boende och underhåll inte ska betalas mellan föräldrarna. Kolla detta, bör stå på Försäkringskassans hemsida.

Att en extra frukost här eller där skulle ersättas av den andra föräldern är befängt. Men om du hittar regeln så kan du visa upp den för pappan och kanske slippa argumentera mer än så?
Svar på tråden Hjälp mig, frågor!