Hjälp mig, frågor!
Hej, ber om ursäkt ifall detta blir långt o rörigt...
Jag har barn med en man jag inte bor ihop med. Båda 2 har nya partner o även "nya" barn.
Våra barn bor varannan vecka, vi delar på barnbidraget. ( 3 barn)
Då barnen är tonåringar så har dem varsin mobil, dem abonnemangen betalar jag, deras pappa/ styvmamma vägrar betala. Jag tjafsar ej om detta, då dem inte tycker dem behöver varsin mobil o jag tycker dem behöver. Har aldrig krävt dem på dessa pengar heller.
Nu är det så att styvmamman är en fruktansvärd snål person och kräver att jag ska betala hälften av summan om barnen ska på tex disco den helgen dem är hos sin pappa. Då kan jag även tillägga att om dem ska iväg när dem är hos mig, då betalar dem inte hälften för det är ju på min helg/dag....
Vill barnen göra något som är dyrt, säger dem till barnen att säga till mig att jag ska betala också för annars kan dem inte åka, för dem har inte råd......
Klart jag betalar, barnen ska ju inte drabbas!!
Den äldsta dottern berättade att om vill duscha mer än 3 ggr i veckan, skulle dem dra det på hennes månadspeng (?). Styvmamman duschar själv inte speciellt ofta.
Den yngsta dottern är på fritids hela dagarna från ca 8.30-18.15 fast styvmamman är hemma och är mammaledig och anledningen är att styvmamman tycker dottern är jobbig och inte lyssnar. Hon är 10 år. Resterande syskon är hemma och har sommarlov.....
Hon fick tom vara på fritids dagen efter hon ramlat o stukat foten och inte var hemma från sjukhuset förrän nästan midnatt....
Äldsta dottern messade för en stund sen. Hon ska vara med kompisar i helgen och skulle köpa med sig en påse chips, vilket styvmamman kräver att jag ska betala för det är på min dag. Hon fick inte ens ta av sin månadspeng. Vilket jag såklart gör, men hon är sååå snål! Är barnen en extradag hos sin pappa så tycker dem jag ska betala en symbolisk summa för mat ( typ ett par smörgåsar).
Äldsta dottern vill ha hand om sitt barnbidrag själv, vilket är ok för mig. Hon är 15 år. Av pappa och styvmamma fick hon till svar att dem inte hade råd och att hon isf får betala allt själv, mat, kläder, schampoo osv. Då vi delar på barnbidraget så skulle hon ju få 525:-. Hur långt räcker det??
Styvmamman är den som styr och bestämmer o barnens pappa säger inget.
Jag tycker detta är så jobbigt, tips på hur jag går tillväga? Snälla!