• Lite frågor

Sex efter förlossningen

Hej, jag födde barn för ca 13 veckor sedan och sprack då ganska mycket, en sfinkterruptur grad 3b och blev sydd på operation. Det har läkt superfint och på efterkontrollerna har allt sett bara bra ut. Har dock fått som en hård kant precis på väg in i slidan men barnmorskan som gjorde efterkontrollen nämnde det bara som i förbifarten så det verkade vara rätt normalt.

Nu efter cirka tre månader har jag för första gången börjat bli sugen på att ha sex igen. Min mens har kommit tillbaka och jag känner mig mer som vanligt där nere.

Samtidigt är jag lite rädd för hur sexet kommer kännas. Dels på grund av den hårda kanten i slidan men också pga att man kan bli torr av amningshormonerna.

Är det någon som kan dela med sig av sina erfarenheter kring sex efter förlossningen? Både bra och dåliga så man vet lite vad man har att vänta?

Har förstås tänkt att använda mycket glidmedel men finns det några andra tips som kan få det att funka bättre första gångerna efter en förlossning?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Sex efter förlossningen
  • Flickan och kråkan

Nu har jag inte spruckit vid mina förlossningar så har inte haft den oron i bagaget. För just min del (det är ju väldigt individuellt), så har det framför allt handlat om att det varit torrt och känts strävt så att säga. Jag tycker också att det varit bra att komma igång relativt regelbundet även om det inte varit den där himmelsstormande upplevelsen. Lite "första-gången"-känsla över det hela på många sätt . Lugnt och försiktigt och så inte ha alltför höga förväntningar . Jag har tyckt att det har känts fint att få tillbaka den intimiteten. Sexlusten har varierat lite med barnen. Det kommer att gå fint ska du se .

• Nyfiken gul

mitt bästa tips efter att ha fött tre barn - ta det lugnt! 

Skippa tankarna på avancerat sex och första gångerna bara pröva och känna efter hur det känns. Mycket fingrar så du vet hur du själv reagerar på att ha något inom dig innan du börjar med en penis. 

Ta god tid på er och mycket olja!  Tänk på att vattenbaserade glidmedel torkar ut - använd istället babyolja eller vanlig olivolja. 

och jag säger som ovan, det kan komma att kännas som "första gången" när man har sex efter en förlossning och det är helt normalt. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • isolande

Jag hade sex ca 8 veckor efter båda förlossningarna, och hade då inte spruckit något alls. Men det gjorde ont, kändes skumt och framförallt lite pirrigt. Som att bli av med oskulden på nytt, framförallt efter första barnet....

För oss blev de första gångerna lite oromantiskt kliniska typ: -Ok, nu provar vi. Du ligger still, jag sitter på. *lirka, testa, rida lite* - Nej, aj det funkar inte, hämta mer glid. Så *provar igen*. Efter tio in och ut: - Nej, nu går det inte mer. *hittar på något annat än penetrering* Flört

Allting funkade så mycket bättre när jag slutade amma, då kom lusten och de fysiska funktionerna som behövs för att ha skönt sex tillbaka igen!

Svar på tråden Sex efter förlossningen