Anonym (fundersam mamma) skrev 2014-08-14 11:08:08 följande:
Eftersom jag har sett en annan tråd där en mamma undrar över vad som är rimligt smink på en 11-åring, funderar jag lite var gränserna går för 13-åringar. En 13-åring har ju blivit tonåring, så det kanske är mer accepterat att tillåta smink till vardags i den åldern?
Min 13-åring har hittills mest sminkat sig undantagsvis, hemma och till speciella tillfällen, men vill nu även sminka sig till vardags och gärna använda både underlagskräm, eyliner, ögonskugga m.m. Jag tycker själv att det ser både diskret och smakfullt ut, och han har börjat bli riktigt skicklig på det faktiskt.
Vad tycker ni, är det okej?
Jag skulle tillåta min 13-åring att sminka sig hur som helst.
Sedan skulle vi föra en diskussion hemma om vad som är snyggt och inte och vad som är socialt accepterat vid olika tillfällen och i olika situationer.
Men en sådan sak som smink skulle jag låta en 13-åring bestämma själv över. Jag tycker att det lite hör tonåren till att få experimentera med sitt utseende även om resultatet inte blir vad vi vuxna anser är vackert.
Personligen tycker jag inte att smink behövs förrän i övre tonåren (eller inte alls om man inte vill förstås) men min 13-åring har full tillåtelse att sminka sig. Jag hjälpte henne att välja vettiga produkter och öva lite när hon var 11, nästan 12. Läppglans, eyeliner och ögonskugga blev det samt ofärgad ansiktskräm och lite puder att dämpa glansen på näsan med. Och ett täckstift mot finnar.
Det var roligt i några månader och har gått i vågor sedan dess, vissa veckor sminkar hon sig flera dagar och ibland går det månader utan att grejorna rörs.