• Äldre 14 Aug 11:55
    2993 visningar
    2 svar
    2
    2993

    var får jag hjälp efter ADD/atypisk autism diagnos - Försäkringsbolaget vägarr

    Min 16 åriga dotter fick i våras diagnosen ADD/atypisk autism. Hon har i dagarna börjat på en internatskola med LSS boende. Hon känner sig jätteensam och vill ha dit den häst hon sköter men vi har inte råd.

    Hästen har varit hennes räddning sista året. Utan den hade hon rasat helt. Med den på skolan så får hon något att göra och hon kommer på ett naturligt sätt in i umgänget i skolans stall. Hon är väldigt ensam på skolan nu - ingen att prata med.

    Den delen av internatkostnaden vi skall betala och kostnaden för hästen kommer landa på 3700-4000 SEK i månaden.Vi har dock inte råd med detta. 

    Jag har hört att det finns stipendier man kan söka - någon som vet?
    Jag tror inte jag har något att hämta hos vårdbidraget från Försäkringskassan
    Kan jag få hjälp via kommun och LSS?

    Jag ringde försäkringsbolaget just för att göra en skadeanmälan men hennes diagnos är undantagen numera. Nitlott!

    Jag är helt förkrossad efter de kontakter jag haft idag med dottern och Försäkringsbolaget. Får vi inte dit hästen så kommer hon antagligen att må så dåligt att vi får ta hem henne igen. Vi klarar inte av att ha henne hemma - vi är skilda men samarbetar bra. Dock är hennes problem så stora att jag har varit på väg in i utmattningsdepression flera gånger sista åren. Jag balanserar på slak lina., 

    Vi måste få detta att funka! Mest för hennes skull men även för att batteriet är slut i mig. Jag fixar inte livet annars.

  • Svar på tråden var får jag hjälp efter ADD/atypisk autism diagnos - Försäkringsbolaget vägarr
  • Äldre 14 Aug 22:05
    #1

    Hej
    Jag har en son med autism. Vi har fått hjälp av kurator att söka vårdbidrag. Den kuratorn jobbade på samma klinik som gjorde utredningen och ställde diagnosen. Om ni inte remitterats vidare till någon annan klinik borde ni kunna få hjälp på den kliniken som ställde diagnosen att söka stipendier och vårdbidrag.

  • Äldre 19 Aug 18:14
    #2

    Tack för ditt svar. Vår BUP har inga sådana resurser men försäkringsbolaget visade sig ha. Jag får bra hjälp där.  


    Horst B skrev 2014-08-14 22:05:15 följande:

    Hej
    Jag har en son med autism. Vi har fått hjälp av kurator att söka vårdbidrag. Den kuratorn jobbade på samma klinik som gjorde utredningen och ställde diagnosen. Om ni inte remitterats vidare till någon annan klinik borde ni kunna få hjälp på den kliniken som ställde diagnosen att söka stipendier och vårdbidrag.


    Det är lite knäppt - de har exkluderat neuropsykiatriska diagnoser i sina villkor men plockar upp spillrorna av ossoch guidar oss vidare. Rätt bra faktiskt. dvs mitt i katatsrofen i sin helhet.
Svar på tråden var får jag hjälp efter ADD/atypisk autism diagnos - Försäkringsbolaget vägarr