• Slisky

    Mina två honor slåss?

    Jag är nybliven kaninägare åt två små fina dvärgvädurskaniner. De är från samma kull och båda är honor. När vi hämtade upp kaninerna såg de ut att trivas bra i varandras sällskap men det ändrades när vi kom hem.
    Vi satta in dem i en stor bur och lät dom "bo in sig". I början så va allt lugnt men efter första natten så hittade jag pälstussar i buren och märkte att den ena kaninen bara ville hålla sig borta från den andra och va väldigt skygg.

    Skulle vara väldigt tacksam om någon vet orsaken till varför de håller på så här, om det går att lösa eller om jag måste separera dem!

  • Svar på tråden Mina två honor slåss?
  • Anonym (kastrering)

    Om jag minns rätt av vad jag läst så ska inte okastrerade kaniner av samma kön vara tillsammans. Så kastrering kanske är något att tänka på?

  • Slisky
    Anonym (kastrering) skrev 2014-08-14 12:37:45 följande:

    Om jag minns rätt av vad jag läst så ska inte okastrerade kaniner av samma kön vara tillsammans. Så kastrering kanske är något att tänka på?


    Men gäller inte det bara hanar?
  • elmadumle

    Två honor kan slåss för liv och död, ta isär de innan de hinner skada varandra allvarligt, kastrera den ena, helst båda och prova sätta ihop de igen när de är läkta,annars får ni ha de i varsin bur. Det här är en orsak till att jag aldrig säljer två kaniner ihop om ägarna inte har två burar.

  • Djur älskaren

    Jag som kaninägare skulle säga, kastrera båda tjejerna sen kan du testa dela av buren i två delar med ett nät så dom kan lukta och se varandra. 


    Låt dom bo 1 så sen låter du dom byta sida så dom får leva i den andres lukt! sen kan du testa flytta ihop dem! funkar det inte så är det nog bäst att separera eller köra på delad bur för alltid?  Kaniner ska ju egentligen ha sällskap.

  • Anonym (hahaha)

    Förlåt om detta är opassande och väldigt "off topic"
    Men nu när det är sent och dags att sova så kan det bli lite fel.
    Mina trötta ögon läste rubriken som "Mina två horor slåss"
    Så besviken jag blev när jag såg bilden på kaninerna och läste om rubriken.
    =)

  • Alica90
    Slisky skrev 2014-08-14 13:29:58 följande:
    Men gäller inte det bara hanar?
    Honor ska också kastreras. Kastrera alla så blir det säkrast.
Svar på tråden Mina två honor slåss?