Båda namnen är fina. Jag har, och har haft de senaste åren ganska många elever som heter Lovisa. De är födda på 90-talet. Goa, fina underbara flickor. Många av dem har varit ambitiösa och duktiga i skolan också. Får bara positiva vibbar av namnet Lovisa. Namnet är förvisso mycket svenskt, men det bör inte innebära några stora svårigheter att uttala i utlandet. Det är ju en svensk variant av Louise. Åtminstone två av mina före detta elever studerar i USA idag, och såvitt jag vet innebär inte namnet Lovisa några bekymmer för dem.
Agnes är inte lika vanligt, åtminstone inte bland mina högstadieelever, men det kanske är vanligare på yngre barn. Det är ett elegant namn, mjukt och fint. Det låter lite gammaldags, men på ett fint sätt. Jag kommer mest att tänka på Agnes von Krusenstjerna och Agnes Cecilia när jag hör det. Det är ett namn som självklart fungerar på både engelska och franska eftersom det förekommer inom båda språkområdena.
Det är inte lätt. Ni får helt enkelt "smaka" på bägge namnen och känna efter vilket ni tycker är vackrast och även prova det i kombination med ert efternamn. En variant är ju att ge dottern båda namnen, t ex Agnes Lovisa.