• Flizan30

Lovisa vs Agnes?

Eftersom jag har så svårt att bestämma mig( maken är lika förtjust i båda namnen också). Hjälp mig reda ut namnval. Tycker ni att något av namnet är mer klassiskt och gångbart än det andra? Vilket namn passar bäst för alla åldrar och yrken? Är något av namnen för sött eller blekt enligt er?

• Svar på tråden Lovisa vs Agnes?
  • Kina79

Vi valde mellan en del olika namn, men bla Lovis o Agnes.
    Vi valde Agnes för det är finast! Men också för att det är internationellt mer gångbart, Agnes är även ett gammalt namn från Skottland
    Nu bor vi utomlands sen några år och är nöjda med valet. Lovisa har de svårt för att uttala, det blir Louisa

• fluu

Namnen är egentligen likvärdiga förutom att Lovisa är mer en svensk form och Agnes i samma form som internationellt. Röstar för Agnes som inte riskerar att kallas för smeknamn och eftersom Lovisa är så min generation.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Flizan30

Fluu: får jag lov att fråga vilken generation du tillhör? Vet att det finns en del Lovisor son är 7-8 år . Men yngre än så är nog ovanligt.

• fluu
    Flizan30 skrev 2014-08-14 20:19:19 följande:
    Fluu: får jag lov att fråga vilken generation du tillhör? Vet att det finns en del Lovisor son är 7-8 år . Men yngre än så är nog ovanligt.
    Jag är född 93.
  • Flizan30

Fluu: det har du rätt i. Jag är född slutet av 70-talet så har inte hängt med riktigt efter det . Annars har Lovisa en fin betydelse: "berömd kämpe". Du vet inga andra kvinnliga drottningnamn som är mera " i tid"?  

• fluu
    Flizan30 skrev 2014-08-14 21:50:37 följande:
    Fluu: det har du rätt i. Jag är född slutet av 70-talet så har inte hängt med riktigt efter det smile5.gif . Annars har Lovisa en fin betydelse: "berömd kämpe". Du vet inga andra kvinnliga drottningnamn som är mera " i tid"?  
    Astrid har vi ju som är poppis nu. Även namn som Tyra, Ingrid, Märta, Hedvig, Judith.
  • fluu

Agnes är ju även det ett drottningnamn och poppis nu.

• Flizan30

Hedvig är fint och Märta tycker jag mycket om. Får dock inte med maken där tuvärr. Astrid var när vi tog, men passade inte till de andra barnens namn. Judith o Tyra Gillar vi inte. Agnes är fint.

• Isola747

Jag tycker Lovisa är finast :) vet två små med det namnet :)

• Emeli

Båda namnen är fina. Jag har, och har haft de senaste åren ganska många elever som heter Lovisa. De är födda på 90-talet. Goa, fina underbara flickor. Många av dem har varit ambitiösa och duktiga i skolan också. Får bara positiva vibbar av namnet Lovisa. Namnet är förvisso mycket svenskt, men det bör inte innebära några stora svårigheter att uttala i utlandet. Det är ju en svensk variant av Louise. Åtminstone två av mina före detta elever studerar i USA idag, och såvitt jag vet innebär inte namnet Lovisa några bekymmer för dem.

Agnes är inte lika vanligt, åtminstone inte bland mina högstadieelever, men det kanske är vanligare på yngre barn. Det är ett elegant namn, mjukt och fint. Det låter lite gammaldags, men på ett fint sätt. Jag kommer mest att tänka på Agnes von Krusenstjerna och Agnes Cecilia när jag hör det. Det är ett namn som självklart fungerar på både engelska och franska eftersom det förekommer inom båda språkområdena.

Det är inte lätt. Ni får helt enkelt "smaka" på bägge namnen och känna efter vilket ni tycker är vackrast och även prova det i kombination med ert efternamn. En variant är ju att ge dottern båda namnen, t ex Agnes Lovisa.

• Hobbyarkitekt

Jag har aldrig tyckt om namnet Agnes. Vet inte varför. Tycker verkligen inte om namnet.
    Lovisa är däremot ett namn som jag tycker är väldigt, väldigt fint.
    Så, ja, jag röstar på namnet Lovisa - utan att tveka. ;)

Svar på tråden Lovisa vs Agnes?