Försörjninsstöd återkrav

Förlåt mig att ventilera så men det blev så mycket att jag själv ta hand om!
Min son Nik har autism o studera på Komvux . Han sökte aktivitetsersättningen från F.K i september 2013 och medan väntat honom på F.K besked fick honom bidrag från den Kommun i Skåne. Men när i somras nu fick han beviljat aktivitetsersättning från F.K men utan 20.172 kr som F.K gjorde avdrag från hans ersättningen.
Min son tycker att det är vansinne vad den kommun i Skåne kommun gjord? Den kommun i Skåne hade kommer i överens med Försäkringskassa göra avdrag 20.172 kr från min son aktivitetsersättningen p.g.a. han fick försöringsstöd medan honom vänta på F.k. beslut . .. Han tycker att fick honom fel behandlingen...det är sant! Han miste 1 termin i skolan p.g.a. alla bekymmer från den kommun i Skåne som var envis och kontaktat Försäkringskassa för att göra avdrag på 20.172 kr från hans aktivitetsersättningen och båda Försäkringskassa lång tiden att godkänna hans ansökan.
Den har påverkade hans hälsotillstånd med ängslig och illamående. Han gå i Komvux skolan o har svårigheter koncentrationer i skolan på belastningen p.g.a. olika brevet från o tillbaka från den kommun i Skåne o Försäkringskassa p.g.a. det är vansinne!
Försäkringskassa gjorde avdrag utan har skrivit till honom o ge ingen tid för att honom göra klagomål om..
Hans handläggare från F.K tagit semester när han ringt i tiden för att försvara sig om förlängt tiden..de inte har skrivit eller meddela honom att söka annan för hjälpa honom så fick hans ingen chans för överklaga F.K fel beslut tror Nik och jag.
2 frågar till: alla medborgare som fått försörjningsstöd och börjar jobba, ska dem betalar tillbaka till kommun den försörjningsstöd som dem har fått? och en äldre eller sjuk person som fått försörjningsstöd och blev pensionär ska de betala tillbaka till kommun?
Han utnyttja inte sommar på riktigt p.g.a. svara själv på brevet från o tillbaka själv...det var belastningen/ stress särskild om han har autism. P.g.a. ångest o oroligheten blev honom jätte överviktig= 130 kg. Det är vansinne vad kommun i Skåne hålla på! Att har tvingat F.K gjorde avdrag i 20.172 kr från honom!
Annan F.K. fall: Jag har vårdnad om min son redan när var 3 åring. Hans pappa är svenska o bo i Skåne men har dem ingen kontakt. Jag har fått låg barnbidrag till hans blev 19 år o Underhållstöd ( 1.200 kr) blev förlångt p.g.a. vårdnad o hans autism diagnosen med koncentration/svårigheter i skolan.
Försäkringskassa har gjorde plus annan avdrag nu i somras också på 12 .730 KR FRÅN HANS UNDERHÅLLSTÖD som han fick mellan 2010/2010 bara p.g.a. har jag rest till Sydamerika i juni 2010 och hälsa/vårdat min mamma p.ga. hennes allvarligt sjukdom 3x stroke. Själv anmäld jag till F.K innan jag rest. På olika omständigheter/stress och där blev jag sjuk också utan ingen ersättningen från Försäkringskassa i 1 år.
Mellan den tiden stanna min son i Sverige med en bekant som bo vi tillsammans på den tiden,, Han är föddes i 1991/10
Som ensamstående mamma med 1 barn just nu min ekonomi är begränsad på 9.000 kr. Jag har jobbat i kommun o är jag i Kommunalarbetarnas i Skåne med Folksam. Just nu försökta jag anpassa min hälsan p.g.a. besked fick jag om Diabetes2 i en 1 månad sen o Folksam ge ingen ersättning.
Tack för förståelsen! Med vänlig hälsning, Guida