• Anonym (TS)

Vad gäller vid umgänge, vårdnad etc?

Jag vill ha tillförlitliga källor på era svar.

Vad gäller vid ensam vårdnad?
    Vad är boendeförälderns ansvar?
    Vad är umgängesförälderns ansvar?
    Är BF skyldig att informera om skola, aktiviteter, sjukdomar, olycksfall etc?
    Vem är skyldig att stå för resorna till/från BF?

Vad gäller vid gemensam vårdnad?
    Vad är BF ansvar?
    Vad är UF ansvar?
    Ska UF själv ringa skola, sjukhus etc för att få info om barnet?
    Har skolan skyldighet att skicka ut kallelser till föräldramöten, utvecklingssamtal etc till båda vårdnadshavarna?
    Är BF skyldig att informera om sjukhusvistelser, psykologisk hjälp för barnet etc?

Vad gäller vid umgänge?
    Vem skjutsar/hämtar vid umgänge?
    Vem betalar?

Jag behöver veta allting.
    Ska upp i rätten i en vårdnadstvist. Vill veta vad som gäller. Vill inte veta vad ni hört eller vad ni tror utan vad som faktiskt gäller?
    Vad för ansvar har barn i tonåren?
    Hur mycket har de att säga till om gällande umgänge etc?

• Svar på tråden Vad gäller vid umgänge, vårdnad etc?
  • Anonym (!!!!)

Prata med ditt ombud, den vet vad som gäller i ert fall

• Anonym (***)

Tillförlitliga svar får du inte på Familjeliv! Sök efter svaren själv på internet eller så pratar du med ditt ombud om det.

• Brumma

Många av dina frågor bedöms ju från fall till fall - det finns alltså inga regler för allt du tar upp, hade det funnits det hade man inte behövt få en dom på allt... Men en del kontrolleras ju av föräldrabalken som du kan läsa här. lagen.nu/1949:381

Vårdnad, boende och umgänge behandlas i kap.6

Det bästa är väl att ta upp frågorna med ditt ombud- då får du säkert tillförlitliga svar.

• Anonym (lagen)
    Brumma skrev 2014-08-14 23:08:15 följande:

Många av dina frågor bedöms ju från fall till fall - det finns alltså inga regler för allt du tar upp, hade det funnits det hade man inte behövt få en dom på allt... Men en del kontrolleras ju av föräldrabalken som du kan läsa här. lagen.nu/1949:381

Vårdnad, boende och umgänge behandlas i kap.6

Det bästa är väl att ta upp frågorna med ditt ombud- då får du säkert tillförlitliga svar.

Boendeföräldrar har en lagstadgad skyldighet att underlätta umgänge med den andra föräldern, och i den ingår att se till att den andra föräldern får kännedom om sjukdomar och aktuella händelser som kan påverka barnets umgänge.

Vid gemensam vårdnad ska föräldrar vara överens om sjukvård, skola mm. Har barnen stadigvarande boende hos en förälder eller bor de växelvis? Har någon av föräldrarna flyttat från den ursprungliga hemorten där barnen fötts och växt upp?
  • Brumma
    Anonym (lagen) skrev 2014-08-15 09:29:03 följande:
    Boendeföräldrar har en lagstadgad skyldighet att underlätta umgänge med den andra föräldern, och i den ingår att se till att den andra föräldern får kännedom om sjukdomar och aktuella händelser som kan påverka barnets umgänge.

Vid gemensam vårdnad ska föräldrar vara överens om sjukvård, skola mm. Har barnen stadigvarande boende hos en förälder eller bor de växelvis? Har någon av föräldrarna flyttat från den ursprungliga hemorten där barnen fötts och växt upp?
    Frågar du mig eftersom du citerar mitt inlägg? Blir lite förvirrad :)
  • Anonym (lagen)
    Brumma skrev 2014-08-15 09:38:18 följande:
    Frågar du mig eftersom du citerar mitt inlägg? Blir lite förvirrad :)
    Jag besvarade ditt felaktiga påstående och jag förstår att du är förvirrad. :)
  • Brumma
    Anonym (lagen) skrev 2014-08-15 09:59:56 följande:
    Jag besvarade ditt felaktiga påstående och jag förstår att du är förvirrad. :)
    Vilket påstående? Att de flesta av TS frågor finns att finna svar på i föräldralagen?

Jag har inte påstått ngt annat...
  • Anonym (lagen)
    Brumma skrev 2014-08-15 10:38:29 följande:
    Vilket påstående? Att de flesta av TS frågor finns att finna svar på i föräldralagen?

Jag har inte påstått ngt annat...
    "Många av dina frågor bedöms ju från fall till fall - det finns alltså inga regler för allt du tar upp, hade det funnits det hade man inte behövt få en dom på allt... Men en del kontrolleras ju av föräldrabalken som du kan läsa här. lagen.nu/1949:381"
  • BioBonus
    Anonym (lagen) skrev 2014-08-15 10:43:04 följande:
    "Många av dina frågor bedöms ju från fall till fall - det finns alltså inga regler för allt du tar upp, hade det funnits det hade man inte behövt få en dom på allt... Men en del kontrolleras ju av föräldrabalken som du kan läsa här. lagen.nu/1949:381"
    Precis - en del frågor hanteras av föräldrabalken, och en del av de frågor TS ställer bedöms från fall till fall.
  • Anonym (lagen)
    BioBonus skrev 2014-08-15 10:59:03 följande:
    Precis - en del frågor hanteras av föräldrabalken, och en del av de frågor TS ställer bedöms från fall till fall.
    Nej, inget i lagen bedömer från fall till fall gällande information till den andra föräldern.
Svar på tråden Vad gäller vid umgänge, vårdnad etc?