• Astarte

Föräldraskap och psykisk ohälsa

Jag håller just på att arbeta med min andra bok som ska handla om föräldraskap och psykisk ohälsa. Det finns inte så mycket ramar för boken idag, utan det mesta ligger öppet.

Jag skulle vilja komma i kontakt med andra föräldrar som också lever med barn och psykisk ohälsa för att utbyta tankar kring boken. Alla tips, historier, klagomål eller intervjuer är välkomna.

Inboxa eller skriv i tråden. Du kan så klart vara anonym om du vill. Jag är tacksam för alla infallsvinklar.

• Svar på tråden Föräldraskap och psykisk ohälsa
  • Långbenopluto

Det finns jättemånga böcker i detta ämne redan... vilken infallsvinkel ska du ha som ska göra att man vill läsa den?

• Astarte
    Korpen skrev 2014-08-14 22:35:25 följande:

Det finns jättemånga böcker i detta ämne redan... vilken infallsvinkel ska du ha som ska göra att man vill läsa den?

Nej, det finns inte så jättemycket. Har talat med läkare och personal på psyk som snarare efterlyser något åt det här hållet.

Dessutom är många böcker i ett ämne aldrig en anledning att inte skriva en till (hur många deckare finns det, till exempel), det är ett sunt tecken på att det säljer!
  • Anonym (hej)

Söker du efter input med barn eller föräldraperspektiv på föräldrarnas (eller barnets?) psykiska ohälsa?

• Astarte
    Anonym (hej) skrev 2014-08-14 22:48:31 följande:

Söker du efter input med barn eller föräldraperspektiv på föräldrarnas (eller barnets?) psykiska ohälsa?

Jag kanske var otydlig. Det ska handla om föräldrar som har någon form av diagnos och lever med barn. Hur döljer man sin sjukdom? Bör man göra det? Hur vet man när det inte går längre? Får man slarva med annat (som städning, matlagning) för att alls orka vara förälder? 

Typ
  • Astarte

Grejen är att jag är själv förälder med psykisk ohälsa, och jag är också barn till en färälder med psykisk ohälsa, så jag har det från båda hållen. Trots det känner jag inte att mina erfarenheter räcker till och jag behöver ha kontakt med andra för att kunna få till något.

Svar på tråden Föräldraskap och psykisk ohälsa