• Anonym (Fundersam)

yr/balans och talproblem. Är jag bara trött?

Hej!

Jag har nu under minst 2 år (det började efter jag fick barn men vet inte riktigt när) haft några återkommande problem varje vecka. Ibland flera dagar på raken med en kort paus på någon dag eller två eller så kan det komma och gå under dagen. Jag kan inte ge något exakt mönster mer än att det återkommer ständigt. Jag har ett ca 5 årigt barn som jag tar hand om själv.

Återkommande är att jag blir yr, men inte på det sättet att allt snurrar runt omkring, utan mer yr på ett sätt att jag inte känner mig helt närvarande. Jättesvårt att förklara! Jag har då samtidigt som jag upplever det balansproblem. Jag kan stå på ett ben och allt det där men det känns som jag vinglar (eller som att jag försöker gå balansgång ungefär) när jag ska titta mig omkring. En svårighet blir då om barnet t.ex. går bakom mig och jag vill vända mig om och hålla koll och sen är barnet bredvid, sen bakom, sen framför och jag då ständigt måste ändra huvudet i olika lägen, jag blir då rätt yr och jag känner att jag får ett stelt rörelsemönster där jag hela tiden stannar och vänder mig om, istället för att titta bakåt bara osv. Är nästan orolig folk ska tro jag är berusad. Jag känner mig då väldigt vinglig på något sätt. Ofta kan jag känna en trötthet i samband med det här men inte alltid. Jag kan även samtidigt ha svårt att bedöma avstånd och jag märker ibland att jag tar ett för högt kliv, som att jag ska gå uppför något fast jag går på plan mark. Jag kan också samtidigt då få svårt att artikulera och jag märker att jag måste anstränga mig med talet. Även om kanske ingen annan märker det (ingen som sagt något) så märker jag det själv.

Jag sover ju dessvärre inte allt för mycket och visst kan lite av det bli bättre med mera sömn men ibland är det likadant oavsett. Kan tillägga att jag dricker en hel del läsk med sötningsmedel och funderat på om det kan vara en orsak. Jag tar inga droger och dricker väldigt lite alkohol. Har ingen ångest eller något sånt utan jag förstår inte alls vad det här kommer ifrån. Har inte gått till läkare mer än att kolla synen, eftersom jag har så svårt att förklara det hela och jag antar inte läkarna kommer göra så mycket. Jag tar en del blodtester på årskontroll varje år för en sjukdom jag har och där är inget avvikande.

Kan man få de här symptomen om man skulle lida av någon slags enorm trötthet? Men jag kan som sagt ha symptom även när jag inte känner mig trött. Jag är däremot hela tiden aktiv och vilar är något jag gör när barnet lagt sig på kvällen.

• Svar på tråden yr/balans och talproblem. Är jag bara trött?
  • Anonym (rew)

Har du kollat upp bt?

Annars kan jag tala om att jag har en vän som har liknande problem som dig plus enorma hjärtklappning å har haft sen hon va i tonåren, blev dock värre nu efter tredje barnet och tog verkligen tag i och sökte hjälp. Läkaren tog då ett prov som visade att hon hade tensens att ha fått en propp i hjärnan, ska röntgas! Läkaren talade också om då att gravida och en tid efter fl löper man större risk att få proppar i hjärnan. Värt att kolla kanske? För sådär kan man ju inte ha det!

Jag själv lider av långt bt, jag kan få riktigt med yrsel anfall och som följt enorm trötthet.

Sen ett tips är ju att kolla upp om du kan ha åkt på en infektion på balansnerven i örat.

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (rew) skrev 2014-08-14 23:34:46 följande:

Har du kollat upp bt?

Annars kan jag tala om att jag har en vän som har liknande problem som dig plus enorma hjärtklappning å har haft sen hon va i tonåren, blev dock värre nu efter tredje barnet och tog verkligen tag i och sökte hjälp. Läkaren tog då ett prov som visade att hon hade tensens att ha fått en propp i hjärnan, ska röntgas! Läkaren talade också om då att gravida och en tid efter fl löper man större risk att få proppar i hjärnan. Värt att kolla kanske? För sådär kan man ju inte ha det!

Jag själv lider av långt bt, jag kan få riktigt med yrsel anfall och som följt enorm trötthet.

Sen ett tips är ju att kolla upp om du kan ha åkt på en infektion på balansnerven i örat.

Blodtrycket vet jag är lågt, dock inte onormalt. De får jag kolla upp några gånger år pga min sjukdom. Min ena förälder dog i ung ålder i en ovanlig sjukdom som påverkade hjärtat, så det är något man funderat över, men sjukdomen är inte ärftlig.

De med propp lät obehagligt.. Jag vet ju att symptomen kommit smygandes på, eftersom jag inte kan säga exakt när vissa av de började. Alla symptomen har inte funnits från början. Känns nästan lite hypokondriskt att gå till läkare med de skumma symptomen, men jag vet ju att det inte alltid varit såhär. Frågan är ju om jag helt enkelt bara borde sova mer. Något jag ska se till att göra nu och hoppas på att det är bättre imorgon. Vilka problem har din vän förutom hjärtklappning?
  • Anonym (Eva)

Kan vara kristallsjukan eller vajsing på sköldkörteln, eller bara att du är ur gängorna. Gå till läkare för lite provtagning.

• Anonym (rew)
    Anonym (Fundersam) skrev 2014-08-14 23:50:09 följande:

Blodtrycket vet jag är lågt, dock inte onormalt. De får jag kolla upp några gånger år pga min sjukdom. Min ena förälder dog i ung ålder i en ovanlig sjukdom som påverkade hjärtat, så det är något man funderat över, men sjukdomen är inte ärftlig.

De med propp lät obehagligt.. Jag vet ju att symptomen kommit smygandes på, eftersom jag inte kan säga exakt när vissa av de började. Alla symptomen har inte funnits från början. Känns nästan lite hypokondriskt att gå till läkare med de skumma symptomen, men jag vet ju att det inte alltid varit såhär. Frågan är ju om jag helt enkelt bara borde sova mer. Något jag ska se till att göra nu och hoppas på att det är bättre imorgon. Vilka problem har din vän förutom hjärtklappning?

Hon har hjärtklappning, yrsel och trötthet.

Nä usch, låter som att du har det väldigt jobbigt. Men man kan ju iofs bli väldigt mosig och yrslig av sömnbrist också. Om du inte vill till läkaren så pröva med att sova mer under en vecka och se om du blir bättre? Annars tycker jag absolut att du ska till läkaren.

Hypokondri gör också ont ;) (skämt o sido)

Tycker faktis att du ska ta itu med det. As jobbigt ju! Det kanske är så enkelt att set räcker med en tblt behandling och sen är allt över.
Svar på tråden yr/balans och talproblem. Är jag bara trött?