• milia_85

Diskbråck (ev 2 st)- vila/rörelse?

Här kommer min diskbråkshistoria, hoppas att det finns någon som har tips och råd!

För 5 veckor sedan vaknade en morgon och fick väldigt ont i ländryggen när jag tog några steg. Smärtan avtog efter 5-10 min men en diffus "något är fel- känsla" var kvar i ryggen. De kommande dagarna märkte jag hur det förvärrades då jag satt och jag hade domningar i rumpan på ena sidan. Gick till sjukgymnast som gav mig övningar (Mckenzie bakåtböjningar) vilket inte hjälpte märkbart. Andra gången hos sjukgymnast tryckte han hårt på och omkring min ryggrad och kände mig direkt mkt sämre efter besöket. Dagen efter stod jag på tåget och fick enorma smärtor i båda benen från ryggen ner till hälar och tår ungefär som att någon skar upp benen med kniv. denna smärta avtog så fort jag rörde mig men kände av det ibland de kommande dagarna. JAg åkte sen på semester och rörde mig ganska mycket i kombination med voltaren och blev successivt bättre. Det enda jag kände var en trötthet i ländryggen då jag stått eller gått länge.
    Började därför sakta sitta i perioder litegrann varje dag. Något jag inte skulle gjort! Efter en dag då jag suttit sammanlagt ca 1 h utspritt på 5-10min intervall så vaknade jag nästa morgon med nålstick i båda benen till hälarna samt denna gång även i armar o fingrarna.

Började gå hos en behandlare ( reflexolog som behandlar genom att trycka på nerver i fot/ben/arm) som säger att jag har två separata skador en i ländryggen och en i nacken. Jag har blivit rekommenderad vila dygnet runt vilket inte är det lättaste att hålla.... Jag har läst på olika sidor där de flesta verkar rekommendera att röra på sig så mkt som möjligt och inte ligga stilla. Så igår rörde jag på mig lite mer, och vaknade i morse upp med nålstick i fötterna igen. Sedan då jag satt o det blev värre har det nu gått 2 v. utan ngn förändring. Är sjukskriven två v från jobb och är väldigt orolig för hur det ska gå sedan! Finns det någon som har en liknande erfarenhet? Hur har det blivit bättre? Hur rädd ska man vara för att stå/röra sig trots att man har dessa stickande känslor i ben/fingrar?
    Jättetacksam för svar!

• Svar på tråden Diskbråck (ev 2 st)- vila/rörelse?
  • Magnolia10

Hej! Vet inte om jag kan hjälpa dig men jag har själv haft problem med diskbråck! Kommer ihåg att jag också experimenterade med vila vs rörelse/träning utan att riktigt hitta det bästa alternativet. Jag gick på sjukgymnastik två gånger i veckan men tyvärr så blev det bara sämre för min del. De säger ju att de flesta diskbråck läker ut efter ca ett år och är smärtan/problemen inte outhärdliga så gäller det nog bara att hela tiden vara försiktig! Inte göra dumma lyft, sitta för länge, ha dålig säng etc. För min del så blev det först en diskbråcksoperation och därefter en steloperation (ländrygg). Var då 26 år.. Efter det har mina problem äntligen försvunnit. Mina diskbråck var helt omöjligt att leva med. Var tvungen att äta morfin bara för att klara av att ta mig till toaletten... Tror att mitt misstag var att inte lyssna på kroppen när diskbråcket dök upp utan jag försökte köra på som vanligt..

• Anonym (-0-0-0-)

Ligg för guds skull inte stilla. Basen för att behandla diskbråck är promenader. För att läka behöver ryggen en fungerande cirkulation och ju mer du rör dig desto bättre cirkulation får du.

Svar på tråden Diskbråck (ev 2 st)- vila/rörelse?