• Lady Bling

Kan dom vaccinera barn med havrix (mot hepatit A) på BVC?

Undrar om det bara är på vaccinationskliniker man kan vaccinera barn med havrix (mot hepatit A) eller om dom kan göra det på BVC också? Vad kostar det i så fall att göra det på BVC?

• Svar på tråden Kan dom vaccinera barn med havrix (mot hepatit A) på BVC?
  • Enji

Tror inte de gör det på BVC. Men är inte helt hundra.. någon annan som säkert vet?

• LenaLotta

Jag vaccinerade min dotter på vaccinationscentralen. Jag frågade mitt BVC men de gjorde inte det om man inte hade vaccinet med sig. Och det kanske inte är så lätt.

• nattinattio

nej man kan inte det i normalfall.
    dessutom om de gör det på BVC eller barnmottaginig så måste man ha både medecin och recept med sig, för att de skall vara säkra på att medecinen är just för de aktuella barnet. problemet är att tex infektionsmottagning som kan vaccinera skriver inte recept utan har vaccinen där.. (krongligt värre åtminstone här i norrbotten)

minns inte riktigt vad de kostade men runt 300,- har jag för mig, havrex är dyrare men håller länge.

• In the summertime

Gör dem det inte på bvc så gör ju läkarna på vårdcentralen det iaf.

• Lady Bling

Tack för era svar Det låter som om man måste gå till en vaccinationscentral då.

In the summertime: Men om man går till VC, måste man inte betala både läkaravgiften och vaccinet då? Hur är det med vaccinationscentraler då, betalat man bara för vaccinet eller för den som ger vaccinet också? (Hoppas någon förstår hur jag menar )

• nattinattio

på vårdcentralen får du recept, hämtar medecinen på apoteket å betalar där, sedan betalar du besök på vårdecntral till sjuksköterska ej läkare (billigare)
    här har vi inga vaccinationscentraler...

förmodligen betalar du mer för "vaccinet" om du inte betalar för besöket skilt...??

• Lady Bling

nattinattio: Här i Stockholm finns Wasa vaccination där dom bara sysslar med vaccinationsrådgivning och vaccinationer. Var där för ett tag sen och vaccinerade mig mot hepatit A. Då var dottern för liten för att vaccineras så dom bad oss komma tillbaka närmare inpå resan (vi ska till Thailand i slutet på mars) så att hon skulle bli så gammal som möjligt eftersom dom sa att vacciet tar bättre ju äldre dom är. Funderade på om det fanns alternativ till att gå dit eller om det helt enkelt är dit man får vända sig.

• Baarroo

Var och tog spruta igår, det gick på 950 kr för båda.
    så 450 kr betalade jag för tilda.

• Lady Bling

Baarroo: Tack för ditt svar. Hur lång tid innan resan sa dom till er att man skulle vaccinera?

• nattinattio

kostar det 450.- för barnet så är det mer än vad vaccinet kostar, dvs att de lagt på för att de ger den.

man skall ta helst 2 veckor innan, framför allt ifall man skulle få biverkningar, men det börjar att gälla rätt snabbt.

Svar på tråden Kan dom vaccinera barn med havrix (mot hepatit A) på BVC?