Se till att du odlas MINST en gång per månad. Håll koll på symptom och om du tex hamnar på vårdcentral för att du vill få odling så SÄG att de ska odla efter GBS - grupp B streptokock och INTE efter e-coli! Den senare kallar de nitrit, de brukar vilja odla den också men bara de ser till att odla GBS. Nitrit får man svar på direkt, GBS måste på labb i 2-3 dagar innan man får svar. Har märkt att om man säger utinvägsinfektion så blir det "den vanliga" de letar efter. Då missar man GBS! Två helt olika bakterier. SÅ onödigt fel kan det bli. Många vårdpersonal känner inte till GBS överhuvudtaget så det måste googla. Låter hemskt men är inte så konstigt för kunskaperna är ganska nya och GBS är lurig.
isis bianco skrev 2014-08-15 14:50:24 följande:
I min första graviditet blev jag inlagd för hotande förtidsbörd i vecka 22+. Pga sammandragningar orsakade av gbs. Nu gick allt bra med dottern till sist, men jag hade många jobbiga och oroliga veckor, samt heltidssjukskrivning. Väntar nu syskon, är i vecka 12. Fick häromdagen veta att jag har måttlig tillväxt av gbs i urinodlingen, men semestervikarierande bm bedyrade att jag inte behövde antibiotika i nuläget. Oro oro oro. Suck.