• Anonym (mmm)

Måste jag slänga chokladen?

Var hos en vän förra veckan och fick en lyxig påse med massa choklad, det var 30 grader då och efter att den legat i min varma bil påväg hem så var chokladen (som hade sånt där silvrigt papper på) heeelt smält, alltså flytande!!!! la in det i nedersta hyllan i kylen när jag kom hem, så det stelnade, nu frågar vännen om jag gillade chokladen och jag vet inte vad ja ska svara, vill inte skriva att jag förstörde allt i bilen : (
    kan man bli magsjuk av att äta chokladen i kylen nu?
    det är ju värt flera 100 men om det finns minsta risk att spy vågar jag inte, men är sååå sugen på choklad

tacksam för svar

• Svar på tråden Måste jag slänga chokladen?
  • mr me

Choklad för flera hundra. Vad var det för choklad?

Om det är någon slags lyxigare "praliner" så kanske de är mindre aptitliga att äta om de smält och blivit helt deformerade.

• Anonym (mmm)

inte handgjorda utan lite finare choklad än den billigaste, inte Dumle osv, utan ett steg till som finns i mataffärerna i bland för kanske 20 kr hekto ni vet. om ni har sådana affärer och sortiment där ni bor.

tänker choklad 3 steg
    steg 1 lyxigaste handgjorda färska 20 kr per pralin
    steg 2 dyrare inslagna praliner 20 kr hektot
    steg 3 lösvikts 5 kr hektot

de va sånna steg 2 i en stor påse : )

• Anonym (mmm)

det står att chokladen håller 1 år
    men fick den kortare hållbarhet nu??

tack för alla svar

• Tow2Mater

Ska du spara smält choklad i ett år?

Den håller länge. Den blir fort vit i ytan då den blir gammal, men går fortfarande att äta. När den blivit vit, smaka på den, smakar den ok, ät och spar den ett år till.

• jaghopparhögt
    Anonym (mmm) skrev 2014-08-16 04:42:24 följande:

det står att chokladen håller 1 år
    men fick den kortare hållbarhet nu??

tack för alla svar

Nej, det är godis, Det håller nästan för evigt.
  • Anonym (mmm)

det är ett par kilo så inte lär jag äta alla inom några veckor iaf haha : D om jag inte delar med mig såklart

tack

ps: hade ni blivit ledsna om ni gav bort choklad som den som fått den "slarvat" med förvaringen med?

Svar på tråden Måste jag slänga chokladen?