• Anonym (hmm)

Går det att vara skriven på en postbox?

Hej! Jag har suttit och letat information efter det här jättemycket och är ganska förvirrad nu, det verkar som att det var lagligt förr men inte nu längre. Hur funkar det egentligen?

• Svar på tråden Går det att vara skriven på en postbox?
  • Drottningen70

Nej det kan man inte. Däremot kan man vara mantalsskriven på församling om man är bostadslös.

• Anonym (hmm)
    Drottningen70 skrev 2014-08-16 10:56:44 följande:

Nej det kan man inte. Däremot kan man vara mantalsskriven på församling om man är bostadslös.

Ok, är det det enda som funkar som särskild adress?
  • Anonym (hmm)
    Drottningen70 skrev 2014-08-16 10:56:44 följande:

Ok, är det det enda som funkar som särskild adress?
  • Anonym (god damn hippies)

Nej det går inte, och har aldrig varit lagligt att vara folkbokförd i en postbox, däremot kan man ha särskild postadress precis vart man vill.

• Anonym (...)

Säg att du har blivit bostadslös så blir du folkbokförd på en församling. Du kan sedan uppge postboxadressen som särskild postadress på en separat blankett.

• Baloo141

Man kan prova att skicka in pappersansökan till skatteverket och skriva sig på en postbox, har du tur är det en trött människa som får den och det går igenom. När det sedan uppdagas så kommer du få stå ut med en massa tjat från SKV att de vill att du skriver dig på en fysisk adress, men de kan ju inte gärna tvinga dig.

Det är inte olagligt! Men det är otillåtet. Alltså, du kan inte få något straff för det.

Jag skaffade en postbox från Mail Boxes Etc. och angav som särskild postadress, uppgav till skatteverket att jag flyttar runt bland vänner och aldrig bor mer än två veckor i stöten på samma plats. Vart då folkbokförd på den församling jag senast tillhört.

www.mailboxes.se/postboxar/

Svar på tråden Går det att vara skriven på en postbox?